
Ucząc się do egzaminu, warto zrobić sobie przerwę i pójść pobiegać. Dzięki temu więcej informacji pozostanie w naszej pamięci - przekonują austriaccy naukowcy na łamach pisma "Cognitive Systems Research".
Do badań naukowcy z University of Applied Sciences Upper Austria rekrutowali 60 mężczyzn w wieku 16 - 29 lat, których poproszono o zapamiętanie różnych informacji, np. wyznaczonej trasy na mapie miasta czy listy słówek w języku niemieckim i ich odpowiedników w języku tureckim. Uczestników podzielono następnie na trzy grupy: pierwsza poszła pobiegać, druga grała w grę video, w której wcielała się w terrorystów lub antyterrorystów, a trzecia grupa po prostu spędzała czas na świeżym powietrzu, nie angażując się w aktywność fizyczną (była to grupa kontrolna).
Gdy nadeszła pora na sprawdzenie, w jakim stopniu uczestnicy przyswoili wcześniejsze informacje, okazało się, że grupa "biegaczy" poradziła sobie najlepiej. Po wysiłku fizycznym pamiętali oni więcej niż przed nim. Nieco gorzej wypadła grupa kontrolna, a mężczyźni, którzy spędzili czas przy komputerze, pamiętali najmniej.
Jak komentuje autor badań dr Harald Kindermann, jest to rezultat kilku czynników. Znaczenie ma tu zwłaszcza hormon stresu kortyzol, który w pewnych sytuacjach ułatwia zapamiętywanie, a w innych je utrudnia.
Gry video, w których mamy do czynienia z brutalnymi scenami, mogą powodować, że mózg pod wpływem napięcia emocjonalnego koncentruje się na potencjalnym zagrożeniu i odrzuca informacje, których dopiero co się uczył.
W przypadku stresu fizycznego, np. podczas biegania, nasz organizm produkuje substancje sprzyjające utrwalaniu informacji. Wytwarzamy wówczas więcej kortyzolu, który podnosi poziom glukozy we krwi i dostarcza organizmowi energii. Ustalenie ewentualnej zależności pomiędzy poziomem tego hormonu a utrwalaniem informacji wymaga jednak dalszych badań.(PAP)
koc/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.