Fot. Adobe Stock

Zacznijmy rozmowę o komunikacji naukowej

Gdybym skopiowała treść artykułów o raportach IPCC z 2014, 2007 i 2001 r, a w miejsce daty podstawiła rok 2022, nawet byście się nie zorientowali. „Plik wstydu!” – grzmiał na poniedziałkowej konferencji prasowej Antonio Guterres, sekretarz generalny ONZ przy okazji przedstawienia III części 6 raportu IPCC. Przyzwyczailiśmy się do katastrofy? Czy raczej komunikacja naukowa jest w katastrofalnym stanie?

  • Fot. Adobe Stock

    Polskie uczelnie i Imperial College London będą wspólnie komunikować naukę

    Cztery polskie uczelnie rozpoczęły współpracę z Imperial College London w zakresie komunikacji naukowej. List intencyjny w tej sprawie - oprócz brytyjskiej uczelni - podpisali przedstawiciele Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Politechniki Warszawskiej.

  • Fot: Fotolia
    Popularyzacja

    Nauka mówi coraz więcej. Uporządkujmy terminologię

    Wielu naukowców zaczęło ukierunkowywać swoje działania w stronę profesjonalnej komunikacji. To dobry moment, aby uporządkować pojęcia z nią związane i najczęściej przez naukowców stosowane.

  • Fot. Fotolia
    Popularyzacja

    Stu Polaków zabrało głos w europejskiej debacie o komunikacji naukowej

    Sto osób w Polsce rozmawiało z naukowcami o tym, skąd czerpią wiarygodne dla siebie informacje na temat: genetycznie modyfikowanej żywności, zmian klimatycznych, szczepionek i medycyny alternatywnej. Wnioski z badań zbiorą koordynatorzy projektu CONCISE w pięciu europejskich krajach.

  • Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

    Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Najpopularniejsze

  • Fot. Wikipedia/ domena publiczna

    O czym pisali do siebie Maria Skłodowska-Curie i Albert Einstein? Wychodzi książka ze zbiorem ich listów

  • Naukowcy z PAN zabiegają o przygotowanie polsko-ukraińskiego podręcznika do historii

  • Naukowcy opracowali nową koncepcję projektowania półprzewodników organicznych

  • Najstarsze, największe, najważniejsze - znamy zwycięzców „Archeologicznych Sensacji 2024"

  • Wrocław/ Jony srebra wprowadzone do biomateriałów w stomatologii zmniejszają ryzyko infekcji

  • EPA/MICHAEL GONZALEZ  16.01.2025

    USA/ Rakieta Starship rozpadła się podczas siódmego lotu testowego

  • Pamięć jak sito: fałszywe wspomnienia nie tak łatwo wszczepić

  • Indie/ Pierwszy test dokowania dwóch satelitów zakończony sukcesem

  • Białko MCJ kluczowe dla spalania tłuszczu

  • Dokarmianie wiewiórek zmieniło budowę ich czaszek

Fot. Adobe Stock

Psycholożka: Blue Monday nie istnieje; to chwyt marketingowy

Blue Monday, rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku, który przypada w trzeci poniedziałek stycznia, nie istnieje – przypomina psycholożka dr Magdalena Nowicka z Uniwersytetu SWPS. Był to chwyt marketingowy i został wyznaczony bez użycia rzetelnej metodologii naukowej.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera