Opole/Rzeczywistość wirtualna będzie poprawiać zdrowie psychiczne studentów

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Politechnika Opolska uruchomiła projekt poprawy zdrowia psychicznego studentów przy pomocy wirtualnej rzeczywistości. Z pomocy naukowców skorzystać będą mogli studenci wszystkich uczelni w stolicy regionu.

Na Politechnice Opolskiej uruchomiono program poprawy zdrowia psychicznego z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. Mogą z niego bezpłatnie skorzystać studenci wszystkich opolskich uczelni. Przy jego opracowaniu wykorzystano wyniki prac dr Sebastiana Rutkowskiego z Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii PO.

"Projekt bazuje na badaniu, które przeprowadziliśmy wśród studentów Politechniki Opolskiej. Dotyczyło ono poziom stresu, objawów depresji w trakcie pandemii i zdalnego nauczania. Wzięło w nim udział prawie 800 studentów. Wyniki badań zaskoczyły naukowców: prawie 60 proc. badanych miało podwyższony poziom stresu, 56 proc. studentów zgłosiło objawy depresyjne, ponad 77 proc. ujawniło lęk o przyszłość, ok 60 proc. odczuwało smutek i przygnębienie oraz tyle samo nerwowość i drażliwość, 60 proc. pogorszenie kontaktów społecznych. Co najbardziej zaniepokoiło to fakt, że aż 18 proc. studentów wskazało, że ma myśli samobójcze" - wyjaśnił dr Rutkowski.

Na podstawie badań naukowiec postanowił wykorzystać do poprawy stanu psychicznego studentów wirtualną rzeczywistość. Do opracowania programu włączyli się studenci z koła naukowego, nad którym opiekę sprawuje dr Rutkowski. Jedną ze studentek pracujących w kole "Błąd Kartezjusza" jest Aleksandra Nowakowska.

"Oczywiście, Politechnika Opolska gwarantuje specjalistyczną pomoc psychologa jak i psychiatry, niemniej jednak studenci mogą się wstydzić, obawiać spotkania ze specjalistą. Każdy uczestnik, który się do nas zgłosi, zakłada okulary VR, w których ogląda film. Do wyboru jest kilka filmów, wyświetlane są różne miejsca np. górskie plenery, las, czy morskie fale. W trakcie filmu narrator wydaje komendy dotyczące np. wzięcia głębokiego oddechu. Trwa to do 15 minut. Zarówno przed, jak i po filmie, student przez kilka minut się wycisza. Program trwa pięć dni" - zrelacjonowała Nowakowska.

W trakcie terapii uczestnik ma założony pasek z czujnikiem tętna. Dane zebrane w trakcie sesji zostaną wykorzystane w celach naukowych.

"Projekt jest prostudencki, ale zawiera także komponent naukowy. Studenci z koła naukowego są zainteresowani analizą danych, czyli tym, jak krótkie, około 15-minutowe treningi relaksacyjne z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości, czyli stymulujące zmysł wzroku, słuchu, percepcji, wpłyną na obniżenie poziomu stresu, poprawę jakości życia, ale także, na ile uczestnicy utożsamiają się z przebywaniem w tym otoczeniu. Elementem społecznym jest próba wsparcia opolskich studentów, nie tylko Politechniki Opolskiej. Efektem może być upowszechnienie pewnych programów, które mogą funkcjonować na naszej uczelni na zasadzie doraźnego wsparcia" - podkreśla dr Rutkowski.

Projekt wsparcia dobrostanu studentów przy pomocy wirtualnej rzeczywistości otrzymał wsparcie w ramach ministerialnego konkursu "Studenckie koła naukowe tworzą innowacje". (PAP)

Marek Szczepanik

masz/ mir/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera