29.03.2024
05.06.2022 aktualizacja 05.06.2022

Skomplikowane życie zwierzęce dużo starsze niż sądzono

Fot. Adobestock Fot. Adobestock

Pierwsze zwierzęta tworzyły skomplikowane ekosystemy dużo wcześniej, niż dotąd sądzono – informują naukowcy na łamach pisma „PLOS Biology”.

Najpierw pojawiły się tajemnicze morskie organizmy ediakarskie, o wielorakiej symetrii, z wyglądu ni to rośliny, ni zwierzęta. Nazywa się je tradycyjnie fauną ediakarską (nazwa pochodzi od Wzgórz Ediakarskich w Australii). Okres ediakarski dobiegł końca ok. 580 mln lat temu.

Dotąd uważano, że fauna ediakarska wyginęła wskutek masowego wymierania. Po rzekomej, trwającej ponad 30 mln lat zapaści, nastąpiło coś, co nazwano w podręcznikach „eksplozją kambryjską”, kiedy to pojawiła się duża liczba nowych grup organizmów zwierzęcych.

Najnowsze badania naukowców z University of Cambridge (W. Brytania) dowodzą jednak, że nie było żadnego masowego wymierania organizmów ediakarskich wskutek globalnej katastrofy. Odbywało się raczej stopniowe wypieranie jednych organizmów przez inne.

A zatem owa rzekoma eksplozja organizmów sprzed 550 mln lat reprezentuje raczej stan, kiedy nowe organizmy całkowicie zdominowały ekosystemy po powolnej ekspansji. Początek ich ekspansji sięga jednak aż ediakaru.

Więcej tutaj.  (PAP)