Skuteczne strategie nauki

Sprawdzanie swojej wiedzy i rozkładanie nauki w czasie to najefektywniejsze techniki uczenia się - informują amerykańscy naukowcy na łamach czasopisma "Psychological Science in the Public Interest".

Badacze z Kent State University przeanalizowali dane pochodzące z dotychczasowych badań na temat skuteczności różnych metod nauki wykorzystywanych przez uczniów i na ich podstawie stworzyli własną klasyfikację najlepszych i najgorszych sposobów uczenia się.

"Chcieliśmy uzyskać szeroki ogląd na obiecujące strategie w celu nakierowania nauczycieli, uczniów i rodziców na techniki, które są efektywne, choć rzadko wykorzystywane" - mówi John Dunlosky, główny autor badania.

Okazało się, że na pierwszych miejscach rankingu uplasowały się strategie związane z weryfikowaniem swojej wiedzy przy pomocy pytań sprawdzających i testów oraz rozplanowywanie nauki na dłuższy okres czasu, zamiast "wkuwania" materiału na ostatnią chwilę.

Powyższe metody gwarantują powodzenie podczas zdawania egzaminacyjnów w różnych formach, a także sprawdzają się u osób w każdym wieku i w przypadku różnorodnych partii materiału.

Ku zaskoczeniu naukowców, egzaminu nie zdały najczęściej wykorzystywane przez uczniów techniki takie, jak podsumowywanie przeczytanych informacji, ponowne czytanie wiadomości, zapamiętywanie kluczowych słów, wyobrażanie sobie elementów materiału oraz podkreślanie fragmentów tekstu. Wymienione metody nauki uzyskały niski status efektywności.

"Byłem w szoku, że niektóre strategie często stosowane przez uczniów, jak ponowne czytanie i zakreślanie, zdają się dawać znikome korzyści w nabywaniu wiedzy i wynikach nauki. Uczniowie mogliby skorzystać jedynie dzięki zastąpieniu ponownego czytania odroczonym odświeżaniem informacji" - komentuje Dunlosky.

Badacze podkreślają, że zastosowanie efektywnych technik uczenia się może nie wpłynąć na poprawę wyników w nauce w przypadku każdego ucznia. Najbardziej skorzystają uczniowie, którzy są zmotywowani do wykorzystania danej strategii i potrafią ją stosować. (PAP)

ooo/ ula/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Komórki macierzyste mogą uratować koralowce

  • Fot. Adobe Stock

    Najczęściej cytowany artykuł dotyczący Covid-19 wycofany po czteroletnim sporze

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera