
Sprawne fizycznie dzieci mają więcej komórek nerwowych w rejonach mózgu odpowiedzialnych za procesy związane z przetwarzaniem i przyswajaniem informacji, dlatego mogą osiągać lepsze wyniki w nauce – zawiadamia czasopismo „Neuroimage”.
Naukowcy z Uniwersytetu w Granadzie (Hiszpania) wykazali, że sprawność fizyczna, a zwłaszcza wydolność tlenowa i zdolności motoryczne, korelują u dzieci w wieku szkolnym z większą objętością istoty szarej (skupiska ciał komórek nerwowych) w okolicach mózgu regulujących funkcje wykonawcze (złożone mechanizmy obejmujące planowanie i organizowanie działań) oraz procesy związane z uczeniem się, kontrolą ruchu, przetwarzaniem informacji wzrokowych, językowych i umiejętnością czytania.
Zdaniem badaczy, którzy testowali uczniów z nadwagą lub otyłością, sprawne fizycznie dzieci, czyli te odznaczające się większą zręcznością i wydolnością oddechową (ale niekoniecznie większą masą mięśniową), dzięki rozbudowanej strukturze niektórych rejonów mózgu, osiągają lepsze wyniki w nauce, niż ich mniej wysportowani rówieśnicy.
Ze względu na to, że sprawność fizyczna jest czynnikiem, który można regulować poprzez aktywność ruchową, specjaliści uważają, iż zachęcanie dzieci do ćwiczeń poprawiających wydolność tlenową i zdolności motoryczne, może skutkować poprawą ich funkcjonowania w szkole.
O szczegółach badania można przeczytać na stronie: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053811917306584?via%3Dihub
(PAP)
ooo/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.