Prawie 130 mln zł trafi do 71 polskich uczelni na podnoszenie kwalifikacji kadry prowadzącej zajęcia ze studentami i doktorantów. W piątek przedstawiciele kilku wyróżnionych uczelni podpisali w Warszawie umowy o dofinansowanie w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Konkurs „Doskonałość dydaktyczna” jest finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), a organizowany przez NCBR. Zakłada rozwój kompetencji i kwalifikacji kadry akademickiej i doktorantów, tworzenie i usprawnianie struktur oraz procesów, które ten rozwój wspierają, a w efekcie – coraz lepszą jakość nauczania.
Umowy o dofinansowanie podpisali w piątek rektorzy i prorektorzy uczelni, których projekty należą do najwyżej ocenionych w konkursie: Politechniki Bydgoskiej, Politechniki Lubelskiej i Uniwersytetu VIZJA oraz dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
– Doskonałość naukowa i doskonałość dydaktyczna to dwie strony tego samego medalu. Ważne, żeby naukowcy przygotowali się do pracy dydaktycznej, która do tej pory niestety nie była traktowana na równi z pracą naukową – powiedziała obecna na piątkowej konferencji prasowej uroczystości wiceministra nauki i szkolnictwa wyższego dr Karolina Zioło-Pużuk.
Dyrektor NCBR prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski zaznaczył, że dziś nie być albo supernaukowcem, albo superdydaktykiem. – Ten program ma służyć temu, żeby połączyć te dwa światy – przekonywał.
Wiceministra nauki i dyrektor NCBR podkreślali, że tradycyjne metody nauczania muszą się zmienić m.in. z powodu postępującego drop outu, czyli zjawiska rezygnacji ze studiów w trakcie pierwszego lub drugiego roku.
Na konkurs „Doskonałość dydaktyczna” napłynęło 139 wniosków. Ich poziom był tak wysoki, że budżet programu zwiększono ze 100 mln zł do 130 mln zł. 71 zwycięskich uczelni może liczyć na 97 proc. dofinansowania, pozostałe 3 proc. pokryją samodzielnie.
Na konferencji poinformowano, że program „Doskonałość dydaktyczna” służy m.in. rozwijaniu kompetencji m.in. cyfrowych, dydaktycznych, na rzecz zielonej transformacji albo w zakresie projektowania zajęć dydaktycznych. W praktyce oznacza to – jak mówili przedstawiciele uczelni – na przykład organizację szkoleń z wykorzystania sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa, kursów językowych albo wsparcia metodycznego dla pracowników dydaktycznych.
– Najważniejsze, z czym zmagamy się obecnie, to potrzeba i konieczność zindywidualizowanego podejścia do studenta w procesie dydaktycznym – powiedziała podczas konferencji prorektor ds. kształcenia i spraw studenckich Politechniki Bydgoskiej dr hab. inż. Małgorzata Gotowska, prof. uczelni. Opowiadała, że jej uczelnia przygotowała już m.in. obszerny glosariusz przygotowujący dydaktyków do prowadzenia zajęć w języku angielskim. W ramach konkursu uczelnia dostała prawie 2 mln zł.
Prodziekan ds. studenckich Politechniki Lubelskiej i kierowniczka projektu dr Ewa Łazuka, prof. uczelni, zwróciła uwagę, że doskonałość dydaktyczna wymaga m.in. aktualizacji programów studiów, nowoczesnych metod nauczania i kultury dzielenia się dobrymi praktykami. Dodała, że jej uczelnia wypracowała już sprawny system jakości kształcenia, ale chce go dalej udoskonalać. – Udoskonalenia będą dotyczyć unowocześnienia metod dydaktycznych, programów studiów i oceny efektów uczenia się - zapowiedział prof. Łazuka. W konkursie Politechnika Lubelska zdobyła prawie 2 mln zł.
Z kolei dla niepublicznego Uniwersytetu VIZJA (dofinansowanie ponad 1,5 mln zł) najważniejsze jest – jak powiedział pełnomocnik rektora ds. ewaluacji zajęć dydaktycznych dr hab. Michał Wilczewski – dostosowanie metod nauczania do oczekiwań studentów i wymagań pracodawców. – Konieczne jest również szersze wykorzystanie najnowocześniejszych technologii, w tym tych związanych ze sztuczną inteligencją, zarówno w dydaktyce, jak i w monitorowaniu jej jakości – dodał. (PAP)
Nauka w Polsce
abu/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.