04.05.2024
25.04.2024 aktualizacja 25.04.2024

Geny melomana

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

To, jak bardzo lubimy muzykę, może mieć częściowo podłoże genetyczne – informuje portal „ bioRxiv”, który jest elektronicznym archiwum nierecenzowanych jeszcze tekstów naukowych (preprintów).

Wcześniejsze badania powiązały przyjemność, jaką ludzie czerpią z melodii, z wpływem muzyki na nasze reakcje emocjonalne, czujność i zdolność do nawiązywania kontaktów społecznych. Wiadomo, że nie każdy w równym stopniu lubi muzykę, nie jest jednak jasne, dlaczego się tak dzieje.

Aby zbadać rolę genetyki, Giacomo Bignardi z Instytutu Psycholingwistyki Maxa Plancka w Holandii oraz jego zespół przyjrzeli się ponad 9 tys. bliźniaków objętych medycznym Szwedzkim Rejestrem Bliźniąt. Rejestr ten obejmuje około 3400 bliźniąt identycznych i 5600 nieidentycznych.

Identyczne bliźnięta są w zasadzie klonami - mają ten sam genom. Natomiast bliźnięta nieidentyczne - podobnie jak zwykłe biologiczne rodzeństwo - mają wspólną tylko połowę genomu.

Bliźnięta biorące udział w badaniu (w wieku od 37 do 64 lat) wychowywały się w tych samych gospodarstwach domowych, w związku z czym w okresie dorastania były wystawione wpływ podobnych czynników środowiskowych. Dzięki temu wyraźniej widoczny był wpływ genów.

Uczestników badania najpierw poproszono o wypełnienie kwestionariusza Barcelona Music Reward, aby ocenić, ile przyjemności czerpią z muzyki. Mieli wskazać, na ile zgadzają się ze stwierdzeniami takimi jak: „kiedy dzielę się z kimś muzyką, czuję z tą osobą szczególną więź” czy „w wolnym czasie prawie nie słucham muzyki”.

Aby określić względny udział czynników genetycznych i środowiskowych w różnicach muzycznych między uczestnikami, wykorzystano analizę statystyczną. Okazało się, że pod względem zdolności do czerpania przyjemności z muzyki identyczne bliźnięta są ponad dwa razy bardziej podobne do siebie niż ich bliźnięta nieidentyczne.

Ponieważ wcześniejsze badania powiązały genetykę ze zdolnościami muzycznymi, inna część eksperymentu dotyczyła zdolności uczestników do rozróżniania melodii, rytmów i wysokości dźwięków. Jak się okazało, wpływ genetyki na czerpanie przyjemności ze słuchania muzyki niekoniecznie jest powiązany z talentem muzycznym.

Komentujący uzyskane wyniki inni naukowcy uważają, że nie należy lekceważyć roli wpływów kulturowych na czerpanie przyjemności z muzyki.(PAP)