28.03.2024
09.10.2022 aktualizacja 09.10.2022

Asteroida, która zgładziła dinozaury, wywołała ogromne tsunami

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Ogromne tsunami, rozległe na tysiące kilometrów, powstało wskutek uderzenia asteroidy, która przyniosła zagładę dinozaurom – donoszą naukowcy na łamach pisma „AGU Advances”.

W Półwysep Jukatan (dzisiejszy Meksyk) 66 mln lat temu uderzyła asteroida. W wyniku tej kosmicznej kolizji oraz jej następstw wyginęły dinozaury i trzy czwarte innych gatunków zwierząt i roślin.

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami naukowymi asteroida miała ok. 14 km średnicy i uderzyła w Ziemię z prędkością 12 km na sekundę. W wyniku uderzenia powstał krater o szerokości 100 km.

Naukowcy od dawna starają się zrekonstruować scenariusz tej katastrofy. Badania mówią o rozległych pożarach lasów, trzęsieniach ziemi, aktywizacji wulkanów, zanieczyszczeniu atmosfery aerozolami i trwającej miesiącami globalnej zimie.

Najnowsze badania, kierowane przez naukowców z University of Michigan (USA), dodają kolejny element do tej układanki. Zdaniem badaczy uderzenia asteroidy doprowadziło do powstania ogromnego tsunami, które zniszczyło dno morskie w promieniu tysięcy km.

Zgodnie z komputerową symulacją, 2,5 minuty po uderzeniu w Ziemię, wskutek wyrzucenia w powietrze wody i skał, powstała kurtyna wodna wokół krateru, która podniosła się na 4,5 km. Następnie, ok. 10 minut po uderzeniu, w odległości 220 km od krateru, uformowały się fale o wysokości 1,5 km, które zaczęły się koncentrycznie rozchodzić. W ciągu 48 godzin dotarły do wszystkich niemal wybrzeży.

Zespół analizował zapis geologiczny z ponad 100 stanowisk na całym świecie, znajdując potwierdzenie hipotezy o globalnym tsunami i jego sile. Stanowiska geologiczne, na których znaleziono potwierdzenie zaistnienia tsunami, znajdują się np. na Nowej Zelandii, oddalonej o 12 tys. km od Półwyspu Jukatan.

Z obliczeń wynika, że początkowa energia tsunami sprzed 66 mln lat była do 30 tys. razy większa niż energia tsunami z grudnia 2004 r. na Oceanie Indyjskim, wywołana trzęsieniem ziemi. W wyniku tej katastrofy zginęło ponad 230 tys. ludzi.

Więcej: https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2021AV000627 (PAP)