28.03.2024
14.06.2022 aktualizacja 14.06.2022

Naukowcy z Politechniki Łódzkiej zaangażowani w projekt FermiLAB

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Naukowcy z Politechniki Łódzkiej biorą udział w pracach badawczych związanych z projektem budowy najnowocześniejszego na świecie akceleratora cząstek, prowadzonym przez FermiLAB - główne laboratorium fizyki cząstek elementarnych w Stanach Zjednoczonych.

O zaangażowaniu łódzkich badaczy w projekt prowadzony przez FermiLAB, główne laboratorium fizyki cząstek elementarnych w Stanach Zjednoczonych, zarządzane przez Departament Energii poinformowała PAP w poniedziałek rzeczniczka PŁ dr inż. Ewa Chojnacka.

Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych PŁ została zaproszona do współpracy z FermiLAB już w 2020 r. Naukowcy zostali zaangażowani w projekt budowy najnowocześniejszego na świecie akceleratora cząstek napędzającego wiązkę neutrin o mocy przekraczającej jeden megawat.

"Ostatnio została podpisana umowa, na mocy której badacze z Katedry opracują specyfikację oraz prototypy systemu o nazwie Radio Frequency Protection Interlocks (RFPI), którego zadaniem jest zabezpieczenie poprawnej pracy sekcji akceleratora protonowego. System ma wykrywać sytuacje awaryjne - przekroczenie poziomów alarmowych - i bezzwłocznie generować sygnał blokujący pracę podsystemów, prowadząc do wyłączenia sekcji akceleratora. Oczekiwany czas reakcji i zadziałania zabezpieczeń został zdefiniowany na poziomie kilkuset milionowych części sekundy" – wyjaśnił dr inż. Wojciech Cichalewski koordynujący w Katedrze prace nad projektem.

Nowy kompleks akceleratorów o nazwie Proton Improvement Plan II PIP-II pomoże naukowcom z projektu DUNE (Deep Underground Neutrino Experiment) dotrzeć do najmniejszych cegiełek budulcowych materii. PIP-II to pierwszy akcelerator cząstek budowany w USA przy znaczącym udziale partnerów międzynarodowych. Swoją wiedzę i umiejętności łączą w tym projekcie instytucje z Francji, Indii, Włoch, Polski, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

PAP - Nauka w Polsce, Agnieszka Grzelak-Michałowska