WUM: Studenci doświadczają kryzysów psychicznych częściej niż uczniowie

źródło: Fotolia
źródło: Fotolia

Niektóre badania pokazują, że studenci doświadczają kryzysów psychicznych częściej niż uczniowie szkół średnich i podstawówek. Dotykają ich takie problemy, jak lęki społeczne, depresja czy zaburzenia osobowości.

Według niektórych badań to studenci doświadczają więcej kryzysów psychicznych niż uczniowie podstawówek czy liceów – przekazuje PAP w komunikacie rzecznik Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Wśród problemów doświadczanych przez studentów zgłaszających się po pomoc do działającej w WUM poradni psychologicznej są m.in. lęki społeczne, trudności z koncentracją i motywacją do nauki, uzależnienia, depresje, zaburzenia osobowości czy myśli samobójcze.

"Do naszej poradni zgłaszają się studenci z objawami charakterystycznymi dla lęku społecznego, choć przed pandemią nie mieli problemów z wypowiadaniem się na zajęciach, uczestniczyli aktywnie w życiu studenckim" – powiedziała w przesłanym PAP komunikacie dr Magdalena Łazarewicz ze Studium Psychologii Zdrowia WUM, koordynator Uniwersyteckiej Poradni Psychologicznej.

Choć młodzi byli grupą, która najlepiej zniosła pierwszą falę pandemii, to przyczyniła się ona do pojawienia nowych problemów w życiu studentów. Część z nich po miesiącach nauki zdalnej czy hybrydowej napotkała trudności w powrocie do normalności i w dostosowaniu się do ponownej nauki stacjonarnej.

Oprócz tego po pomoc zgłaszają się też osoby przeżywające żałobę po stracie bliskiego, a także doświadczające survivor guilt, czyli poczucia winy ocalałego.

"Doskwiera im przy tym samotność i poczucie bycia niezrozumianym przez innych, często umniejszających zagrożenia związane z zachorowaniem na COVID-19" – zaznaczyła dr Łazarewicz.

Działająca na WUM poradnia psychologiczna rocznie przyjmuje około 250 studentów, a 200 z nich ostatecznie korzysta z krótkoterminowej pomocy.

"Stanowi to nieco ponad 2 proc. liczby wszystkich studentów WUM. Około 15 proc. osób konsultowanych w poradni to studenci zagraniczni. Wydaje się jednak, że liczby te nie odzwierciedlają rzeczywistego zapotrzebowania na wsparcie psychologiczne, w szczególności obecnie – w okresie pandemii" – stwierdziła dr Łazarewicz.

W rozmowie przesłanej PAP dr Łazarewicz oceniła, że przyczyną wzrostu liczby studentów dotkniętych kryzysami psychicznymi mogą być "drastyczne zmiany w stylu życia, które wymusiła na nas pandemia".

Tłumaczyła, że "studia są okresem nie tylko intensywnego rozwoju intelektualnego, ale też – a może nawet przede wszystkim – okresem kształtowania własnej tożsamości i prób budowania bliskich relacji".

Nadejście pandemii, nauka zdalna i lockdowny równoznaczne były z utratą wolności, swobody i z powrotem do starego stylu życia – oceniła dr Łazarewicz.

PAP - Nauka w Polsce, Aleksandra Kiełczykowska

ak/ joz/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera