Korzystanie z ekranów związane z różnicami w budowie mózgu u małych dzieci

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Maluchy spędzające przed ekranem więcej czasu cechują się niższą integralnością strukturalną wypustek nerwowych w rejonach mózgu powiązanych ze zdolnościami językowymi oraz umiejętnością czytania i pisania – czytamy ma łamach „JAMA Pediatrics”.

Naukowcy z Cincinnati Children`s Hospital Medical Center (USA) przeprowadzili wśród 47 dzieci w wieku 3-5 lat testy mierzące funkcje poznawcze oraz badanie oceny przestrzennego ułożenia włókien nerwowych w mózgu. Rodziców poprosili z kolei o wypełnienie kwestionariusza ScreenQ dotyczącego korzystania z urządzeń ekranowych przez ich pociechy.

Okazało się, że maluchy, które uzyskały więcej punktów w kwestionariuszu ScreenQ, słabiej radziły sobie z ekspresywną funkcją języka, tzn. miały więcej trudności z wyrażaniem swoich myśli i formułowaniem komunikatów. Ponadto charakteryzowały się wolniejszym przetwarzaniem – nazywanie obiektów zajmowało im więcej czasu, oraz gorszymi umiejętnościami z zakresu czytania i pisania.

Wysoki wynik w kwestionariuszu ScreenQ korelował też z niższą integralnością strukturalną istoty białej (skupisk wypustek neuronalnych) w rejonach mózgu związanych z językiem i umiejętnością czytania i pisania.

„Rezultaty naszego badania podkreślają potrzebę zrozumienia wpływu czasu spędzanego przed ekranem na mózg, szczególnie podczas etapów dynamicznego rozwoju we wczesnym dzieciństwie. Dzięki temu dostawcy, decydenci i rodzice będą mogli wyznaczyć zdrowe limity” – podsumowuje dr John Hutton, koordynator badania.

Według obecnych zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej (AAP) dzieci przed ukończeniem 18 m. ż. nie powinny mieć w ogóle kontaktu z urządzeniami ekranowymi (z wyłączeniem rozmów wideo), a maluchy w wieku 2 do 5 lat mogą spędzać przed ekranem zaledwie godzinę dziennie. Zarówno w okresie wprowadzania mediów ekranowych (pomiędzy 18 a 24 m. ż.), jak i później, rodzice powinni zwracać baczną uwagę na to, z jakich programów korzystają ich dzieci, oraz pomagać im zrozumieć to, co widzą. (PAP)

ooo/ ekr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Peru/ Pływające myszy i ryby "o dziwacznych głowach" wśród 27 nowych gatunków odkrytych w Amazonii

  • Fot. Adobe Stock

    Komórki macierzyste mogą uratować koralowce

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera