40 lat studiów logopedycznych na Uniwersytecie Warszawskim

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Przed 40 laty na Uniwersytecie Warszawskim utworzono studia logopedyczne. Były to drugie tego rodzaju studia w kraju, pierwsze powstały kilka lat wcześniej w Lublinie z inicjatywy prof. Leona Kaczmarka.

Z tej okazji w piątek w Warszawie rozpoczęła się dwudniowa XV Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna.

Dr Aneta Emiluta-Rozya z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie powiedziała, że powstanie Pomagisterskiego Studium Logopedycznego (PSLog), drugiego w Polsce, miało duże znaczenie dla rozwoju logopedii w kraju.

"Z PSLog UW byli związani wielce zasłużeni dla polskiej logopedii specjaliści, tacy jak dr Irena Styczek, prof. Halina Mierzejewska, doc. Janina Wójtowicz oraz doc. Maria Przybysz-Piwko" – podkreśliła specjalistka.

Powojenna historia polskiej logopedii sięga 1959 r., kiedy z inicjatywy prof. Leona Kaczmarka przy Wydziale Pedagogiki Związku Nauczycielstwa Polskiego powstała Komisja Logopedyczna, która miała zaznajomić nauczycieli z problemami wad wymowy u uczniów.

W 1963 r. powstało Polskie Towarzystwo Logopedyczne, a w 1969 r. na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej powstał pierwszy w kraju Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego. Kształcono w nim logopedów na dwuletnich studiach podyplomowych.

W 1977 r. rozpoczęło działalność Pomagisterskie Studium Logopedyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Dr Aneta Emiluta-Rozya powiedziała, że od tego czasu powstawały studia logopedyczne w kolejnych miastach w kraju. "Od początku lat 80. XX stulecia trwały starania o uznanie zawodu logopedy. Udało się tego dokonać w 1996 r., kiedy zawód logopedy wpisano do rejestru zawodów" - dodała.

XV Ogólnopolską Konferencję Logopedyczną poświęcono zmarłej w 2016 r. doc. Marii Przybysz-Piwko, która przez wiele lat była kierownikiem Pomagisterskiego Studium Logopedycznego, jak również wiceprezesem Towarzystwa Kultury Języka, przewodniczącą Sekcji Logopedycznej TKJ i Polskiego Kolegium Logopedycznego – nieformalnego stowarzyszenia wszystkich uczelni w kraju kształcących logopedów.

Z danych opublikowanych podczas konferencji wynika, że ok. 30 proc. dzieci w Polsce i na świecie wykazuje rozmaite zaburzenia rozwoju językowego. Są to głównie opóźniony rozwój mowy, nieprawidłowe funkcjonowanie mięśni aparatu artykulacyjnego (np. w skutek uszkodzeń okołoporodowych), wady artykulacyjne, jąkanie, deficyty związane z uszkodzeniem narządu słuchu, deformacjami narządów mowy lub nieprawidłowym rozwojem psychicznym i emocjonalnym, np. autyzm.

Zaburzenia mowy występują również u dorosłych. Poza jąkaniem się u dorosłych szczególnie często występuje afazja (całkowita utrata zdolności mowy), do której zwykle dochodzi na skutek udaru mózgu. Pacjentom z tą dolegliwością może pomóc rehabilitacja logopedyczna. Co trzeci dorosły z afazją dzięki niej ma szansę w pełni odzyskać utraconą sprawność językową. (PAP)

Autor: Zbigniew Wojtasiński

Edytor: Anna Ślązak

zbw/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Deska Galtona ilustruje sposób powstawania w naturze rozkładu normalnego pod wpływem drobnych losowych odchyleń fot: Matemateca (IME/USP) via Wikipedia

    Kwestia smaku w matematyce. Co wyróżnia piękne dowody i twierdzenia?

  • Adobe Stock

    Akcja: autoryzacja

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera