Zmarł znany konstruktor kolejowy Ryszard M. Suwalski

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

W wieku 77 lat po ciężkiej chorobie zmarł dr hab. inż. Ryszard Maria Suwalski, jeden z najwybitniejszych polskich konstruktorów taboru szynowego. Zasłynął m.in. ze stworzenia systemu umożliwiającego szybką zmianę rozstawu kół pociągu na styku normalnych i szerokich torów.

O śmierci konstruktora poinformował w środę PAP publicysta kolejowy Janusz Mincewicz. Pogrzeb wynalazcy odbędzie się w czwartek na poznańskim cmentarzu na Miłostowie.

W Rosji i innych krajach dawnego Związku Radzieckiego, a także np. w Hiszpanii, Portugalii, Irlandii, Finlandii oraz w Indiach, Bangladeszu i Pakistanie, prześwit torów kolejowych jest większy od stosowanego w pozostałych krajach (1435 mm).

Wynalazek dr. Suwalskiego, znany jako SUW 2000, umożliwia samoczynną zmianę rozstawu kół pojazdów szynowych. W 2003 r. konstruktor został wyróżniony za swój system nagrodą prezydenta RP. Wynalazek nie został jednak wdrożony do praktyki kolejowej.

Jak podkreślił Mincewicz, system SUW 2000 zyskał wiele pozytywnych opinii. "Rozwiązanie to miało w znacznym stopniu usprawnić system transportowy, który umożliwiał bezpieczny, niezawodny i efektywny przewóz towarów w ruchu międzynarodowym, mający zastosowanie w pokonywaniu różnicy szerokości torów na wschodniej granicy Polski, gdzie taka różnica występuje" - wskazał publicysta.

Ryszard M. Suwalski był autorem ponad 40 prac, a w swojej pracy naukowej opatentował 60 wynalazków. W jego dorobku konstruktorskim znalazły się m.in. wózki do wagonów osobowych, autobusów szynowych i tramwajów.

„Ryszard był nie tylko dobrym inżynierem, ale i wspaniałym człowiekiem. Praca była dla niego pasją. Bez niej nie potrafił żyć" - zaznaczył w rozmowie z PAP Mincewicz.

Ryszard M. Suwalski urodził się w 1938 r. Był absolwentem Wydziału Budowy Maszyn na Politechnice Poznańskiej. Skończył także studia podyplomowe w Instytucie Wysokoprężnych Silników Okrętowych i Kolejowych poznańskiej uczelni, gdzie następnie kontynuował studia doktoranckie na Wydziale Maszyn Roboczych i Pojazdów - w Instytucie Techniki Cieplnej i Silników Spalinowych poznańskiej politechniki.

Pracę habilitacyjną obronił na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W pracy zawodowej związany był m.in. z Zakładami Przemysłu Metalowego H. Cegielskiego, Centralnym Ośrodkiem Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa oraz Centralnym Biurem Konstrukcyjnym PKP Poznań. Za swoją pracę naukową i konstruktorską był wielokrotnie nagradzany. W 2004 r. odznaczony został Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

PAP - Nauka w Polsce

ajw/ mab/ ula/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Źródło: Loreal-Unesco/ Fot. Marcin Oliva Soto

    Sześć wybitnych polskich badaczek z nagrodą L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki

  • 06.04.2024. Na zdjęciu Marek Safjan. PAP/Marcin Obara

    Prof. Marek Safjan doktorem honoris causa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera