24.04.2024
06.08.2012 aktualizacja 06.08.2012

Truskawki chronią skórę przed promieniowaniem ultrafioletowym

Foto: Fotolia Foto: Fotolia

Ekstrakt z truskawek chroni komórki skóry przed szkodliwym działaniem promieni UV, a także przedłuża ich żywotność i redukuje zniszczenia powstałe w DNA - informuje zespół badaczy z Hiszpanii i Włoch.

Naukowcy przypuszczają, że za korzystnym wpływem truskawek na fibroblasty (komórki skóry właściwej) stoją antocyjany - substancje, które nadają owocom czerwony kolor.

\"Te składniki mają istotne właściwości przeciwzapalne, przeciwutleniające i przeciwnowotworowe, a także są zdolne do modulowania procesów enzymatycznych\" - mówi Sara Tulipani z University of Barcelona (Hiszpania). Dodaje jednak, że związek między obecnością tych substancji, a właściwościami fotoochronnymi truskawek nie jest jeszcze znany.

Dotychczasowe wyniki badania zostały opisane na łamach \"Journal of Agricultural Food Chemistry\".

Badacze mają nadzieję, że już w niedalekiej przyszłości uda się wykorzystać profilaktyczne działanie truskawek do produkcji kosmetyków, chroniących przed promieniowaniem ultrafioletowym, a właściwie przed zmianami zapalnymi i zwyrodnieniowymi, do których może doprowadzić ekspozycja na promienie UV. (PAP)