29.03.2024
26.07.2012 aktualizacja 26.07.2012

Kanał Discovery wybudował własny teleskop astronomiczny

Galaktyka spiralna M 109 sfotografowana za pomocą Discovery Channel Telescope (DCT) w ramach tzw. pierwszego światła. Źródło: Lowell Observatory. Galaktyka spiralna M 109 sfotografowana za pomocą Discovery Channel Telescope (DCT) w ramach tzw. pierwszego światła. Źródło: Lowell Observatory.

21 lipca zaprezentowano obrazy tzw. pierwszego światła, uzyskanego przez nowy 4,3-metrowy teleskop optyczny – poinformowało Obserwatorium Lowella w Arizonie (USA). Fundatorem teleskopu jest Discovery Communications, właściciel kanału telewizyjnego Discovery.

Discovery Channel Telescope (DCT) został uroczyście otwarty 21 lipca, podczas prezentacji obrazów tzw. pierwszego światła teleskopu. Pierwsze zdjęcia kosmosu, dokumentujące naukową przydatność teleskopu, uzyskano w maju br.

Teleskop został zbudowany w Coconino National Forest, na górze o wysokości około 2360 metrów n.p.m., kilkadziesiąt kilometrów na południowy wschód od Flagstaff w Arizonie. Ze średnicą zwierciadła 4,3 metra jest piątym pod względem wielkość teleskopem optycznym w kontynentalnej części Stanów Zjednoczonych. Koszt projektu wyniósł 53 miliony dolarów. Pierwsze plany teleskopu wykonano 10 lat temu.

Discovery Channel Telescope ma służyć do badań naukowych, ale będzie także wykorzystywany do popularyzacji astronomii. Wśród pierwszych naukowych zadań dla teleskopu przewidziano widmowy przegląd obiektów z pasa Kuipera (ma uzyskać widma 350 obiektów znajdujących się poza orbitą Neptuna) oraz obserwacje małych galaktyk.

Teleskop będzie teraz testowany, co ma potrwać co najmniej 18 miesięcy. Właściwe badania naukowe mają rozpocząć się w 2013 lub 2014 roku. (PAP)