28.04.2024
12.05.2022 aktualizacja 12.05.2022

Już testowe zdjęcie z Teleskopu Webba pokazuje możliwości tego obserwatorium

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

NASA przedstawiła krótką analizę testowego zdjęcia wykonanego najchłodniejszym instrumentem Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Porównanie z podobną fotografią wykonaną Teleskopem Spitzera pokazuje potęgę nowego obserwatorium.

Amerykańska Agencja Kosmiczna udostępniła niedawno testowe zdjęcia wykonane czterema różnymi instrumentami umieszczonymi na pokładzie wyniesionego niedawno Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba.

Teraz przedstawiła krótką analizę jednej z fotografii - wykonanej przyrządem o nazwie Mid-Infrared Instrument (MRI). To najzimniejszy instrument całego obserwatorium. Wyjątkowo niska temperatura jest niezbędna do prowadzenia obserwacji w zakresie podczerwieni.

Zdjęcie ukazuje fragment Wielkiego Obłoku Magellana - niedużej galaktyki satelitarnej Drogi Mlecznej.

Aby pokazać moc nowego urządzenia, NASA pokazała zdjęcie obok fotografii tego samego rejonu kosmosu wykonanej przez nieaktywny od dwóch lat Kosmiczny Teleskop Spitzera - jeden z najbardziej zaawansowanych teleskopów, który także obserwował kosmos w podczerwieni (https://www.eurekalert.org/multimedia/933732).

Mimo ogromnych sukcesów Spitzera, większe lustro i lepsze czujniki Webba pozwalają uzyskać obrazy z nieporównanie większą liczbą detali.

Na przykład na najnowszej fotografii można dostrzec międzygwiezdny gaz z niespotykaną dotąd dokładnością. Można w nim zobaczyć światło emitowane przez cząsteczki organiczne - policykliczne węglowodory aromatyczne. Jak tłumaczą naukowcy, pełnią one ważną rolę w utrzymaniu równowagi termicznej i w procesach chemicznych w międzygwiezdnym gazie.

Po pełnym uruchomieniu Teleskopu podobne obserwacje pozwolą m.in. na badanie narodzin gwiazd i systemów planetarnych.

Najpotężniejsze i najbardziej zaawansowane kosmiczne obserwatorium w historii ma zacząć pracę już latem. Ma odkrywać tajemnice Układu Słonecznego, dalekich planet pozasłonecznych, odległych gwiazd, a nawet zaglądać w początki wszechświata.

Więcej informacji na stronach:

https://www.eurekalert.org/multimedia/933732 (PAP)

mat/ ekr/