15 proc. mężczyzn i 23 proc. kobiet sięga po warzywa i owoce kilka razy dziennie. Tylko raz w tygodniu robi to trzy proc. kobiet i cztery proc. mężczyzn - wynika z badania agencji Inquiry na potrzeby ogólnopolskiej kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”.
Badania przeprowadzone przez agencję Inquiry na potrzeby ogólnopolskiej kampanii „Pora na pomidora...” potwierdzają dysproporcje w spożywaniu warzyw i owoców wśród kobiet i mężczyzn. Częściej sięga po nie płeć piękna.
Spożywanie warzyw i owoców kilka razy dziennie deklaruje 23 proc. kobiet i 15 proc. mężczyzn. Spory odsetek osób płci męskiej, bo aż 20 proc. sięga po warzywa i owoce tylko 2-3 razy w tygodniu. Najczęściej produkty te pojawiają się w naszej diecie raz dziennie lub prawie codziennie. Taką deklarację złożyło 52 proc. kobiet i 58 proc. mężczyzn.
Jeden raz w tygodniu po owoce i warzywa sięga trzy proc. kobiet i cztery proc. mężczyzn. Jeden proc. kobiet i dwa proc. mężczyzn przyznało, że warzywa i owoce je zaledwie raz w miesiącu.
„Większość Polaków nie stosuje się do zaleceń żywieniowych, które mówią o spożywaniu codziennie kilku porcji warzywno-owocowych. Oznacza to, że wciąż nie mamy wyrobionych w społeczeństwie pozytywnych nawyków żywieniowych” – mówi dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych Agnieszka Falba, która zainicjowała ogólnopolską kampanię „Pora na pomidora”.
Najchętniej warzywa i owoce jemy surowe lub gotowane, jednak preferencje są dość zróżnicowane. Kobiety częściej niż mężczyźni wybierają stosunkowo „egzotyczne” formy przyrządzania warzyw i owoców: duszenie (31 proc. kobiet i 26 proc. mężczyzn), parowanie (28 proc. kobiet i 19 proc. mężczyzn), pieczenie (24 proc. kobiet i 15 proc. mężczyzn) i grillowanie (24 proc. kobiet i 12 proc. mężczyzn).
Również kobiety (77 proc.) częściej niż mężczyźni (69 proc.) jedzą warzywa i owoce jako samodzielne potrawy, np. w postaci przekąsek. Jeszcze większą dysproporcję można zaobserwować w przypadku spożywania warzyw i owoców jako dodatku do innych potraw, np. w formie surówki lub sałatki. Spożywa je w ten w sposób aż 88 proc. kobiet i 75 proc. mężczyzn.
Z kolei mężczyźni wolą produkty krajowe. Odsetek panów preferujących rodzime owoce i warzywa to aż 43 proc. W przypadku kobiet wynosi on 38 proc.
Badanie zrealizowała agencja Inquiry w sierpniu 2011 roku, w ramach ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „Pora na pomidora…”, metodą sondażu internetowego na próbie 520 dorosłych Polaków.
Szczegółowe informacje o kampanii są dostępne na stronie: www.poranapomidora.com oraz www.facebook.com/poranapomidora.
PAP – Nauka w Polsce
ekr/ ula/bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.