Złoto i srebro w Silverstone dla bolidów z Politechniki Śląskiej

Fot. Projekt Silesian Greenpower Politechniki Śląskiej www.sg.polsl.pl
Fot. Projekt Silesian Greenpower Politechniki Śląskiej www.sg.polsl.pl

Bolidy zespołu Silesian Greenpower studentów z Politechniki Śląskiej zajęły pierwsze i drugie miejsce na podium w wyścigu lekkich pojazdów elektrycznych The Greenpower Corporate Challenge 2012 na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii.

Bolidy zespołu Silesian Greenpower studentów z Politechniki Śląskiej zajęły pierwsze i drugie miejsce na podium w wyścigu lekkich pojazdów elektrycznych The Greenpower Corporate Challenge 2012 na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii.

W zawodach The Greenpower Corporate Challenge zwycięża zespół, któremu w wyznaczonym czasie i przy ograniczonym źródle zasilania uda się wykonać największą liczbę okrążeń na torze wyścigowym. Zespół z PŚ wystawił dwa bolidy i oba zajęły miejsca na podium. Najdłuższy dystans - 45 okrążeń - przejechał ich najnowszy bolid - SG2012, który wywalczył dzięki temu pierwsze miejsce. Z kolei bolid SG2011 - który jest ulepszoną wersją pojazdu z poprzedniego roku - zajął drugie miejsce z wynikiem 44 okrążeń. Dodatkowo Silesian Greenpower może pochwalić się także najszybszym czasem jednego okrążenia.

Jak w przesłanym PAP komunikacie poinformowali przedstawiciele zwycięskiego zespołu, niespodziewaną trudnością okazał się ulewny deszcz, który spowodował skrócenie wyścigu z planowanych 240 minut do 160 minut. Mimo zalegającej na torze wody, ulewnego deszczu eliminującego z zawodów inne zespoły oraz wiatru osiągającego w porywach kilkadziesiąt kilometrów na godzinę, rekordowe czasy okrążenia okazały się lepsze niż w zeszłym roku przy pięknej pogodzie.

Zespół Silesian Grenpower startuje w zawodach Greenpower Corporate Challenge od 2010 r. Wtedy zajął 6. miejsce oraz otrzymał tytuł „The Best Engineered Car”. W ubiegłym roku było to już 2. miejsce oraz kolejny tytuł za najlepszą konstrukcje pojazdu. Przy pracach nad bolidem doszło do połączenia sił studentów z trzech wydziałów PŚ: Mechanicznego Technologicznego, Automatyki Elektroniki i Informatyki oraz Inżynierii Środowiska i Energetyki. W tegorocznej edycji projektu budowa bolidów wyścigowych była koordynowana przez dr hab. Wojciecha Skarkę z Wydziału Mechanicznego Technologicznego PŚ.

Przy konstrukcji pojazdu w zawodach The Greenpower Corporate Challenge należy przestrzegać ściśle określonych reguł dotyczących przede wszystkim bezpieczeństwa kierowcy, ale również gabarytów pojazdu. Każda z drużyn, aby wyrównać szanse, używa silnika elektrycznego oraz akumulatorów samochodowych tego samego typu. Dodatkowym założeniem zawodów jest wykorzystanie surowców wtórnych do budowy pojazdu. Celem nadrzędnym zawodów jest promocja rozwiązań służących do wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz wsparcie technologii przyjaznych środowisku. W wyścigach biorą udział głównie zawodnicy z brytyjskich szkół, uniwersytetów, a nawet firm motoryzacyjnych.

Relację z wyścigu można znaleźć na stronach www.sg.polsl.pl, a także http://www.greenpower.co.uk/node/311

PAP - Nauka w Polsce

lt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera