Goryle, które należą do różnych stad, wypracowały nieco inne taktyki, pozwalające dobrać się do smacznych, ale parzących pokrzyw. Różnice te uchwycili na filmie naukowcy brytyjscy, po czym opisali w piśmie "Animal Cognition". Ich zdaniem goryle uczą się od siebie wzajemnie nowości, a wiedza ta rozprzestrzenia się w grupie jak zachowanie pionierskie dla tworzenia specyficznej, zwierzęcej formy kultury.
Nie od dziś wiadomo, że szympansy i orangutany opanowały zdolność wykorzystywania różnych przedmiotów jako narzędzi, zaś związaną z tym wiedzę umieją przekazywać w ramach swoich społecznych grup. Natomiast goryle naukowcy znają pod tym względem o wiele słabiej. Nie jest więc jasne, czy i u tych małp pojawiają się podobne "tradycje" - zachowania przekazywane dzięki uczeniu się jednych osobników od drugich. Z nowych badań wynika, że tak.
Richard Byrne z brytyjskiego University of St Andrews i jego zespół zainteresowali się, w jaki sposób żyjące w niewoli goryle zrywają parzące pokrzywy, kiedy chcą je przekąsić. Zauważyli, że małpy nie odrywają krótkich, parzących listków od łodyżek. Poparzenia starają się unikać, zwijając liście w ciasny kłębek tak, by łodyżki nie znajdowały się na zewnątrz. "Zafascynowało nas to. Żyjące wolno w Rwandzie goryle również zrywają pokrzywy, ale robią to, najpierw obrywając listkom łodyżki, a później zwijając liście, ale ich już nie gniotąc" - opowiada Byrne.
Naukowcy sfilmowali goryle nizinne żyjące w niewoli, w parku safari w brytyjskim Kent. Na nagraniu widać, jak małpa jednym ruchem ściąga listki z łodygi (nie zrywając jej samej), po czym zwija je ciasno, miażdży i zjada. Natomiast inny goryl (tym razem z nagrania żyjących na wolności goryli górskich z Karisoke w Rwandzie) zrywa liście z gałązki i trzymając je razem, ukręca i wyrzuca ich krótkie łodyżki. Same zaś liście składa i wkłada do pyska.
Zdaniem Byrne'a każde z obserwowanych stad goryli wypracowało własną, nieznacznie różną taktykę, która rozprzestrzeniła się wśród jego członków.
"Idealne badanie powinno obejmować porównanie różnych grup albo wyłącznie dzikich goryli, albo tylko żyjących w niewoli. Jeśli nie jest to jednak możliwe, to i takie badanie ma sporą wartość" - komentuje cytowana przez "New Scientist" prymatolog Elizabeth Lonsdorf z Lincoln Park Zoo w Chicago. "Sądzę, że zaledwie powierzchownie poruszamy kwestię zdolności goryli do uczenia się". ZAN
PAP - Nauka w Polsce
tot/bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.