Geometria dynamiczna ułatwia nauczanie

Naukowcy potwierdzili, że wprowadzenie technologii do lekcji geometrii w szkole średniej nie tylko ułatwia nauczycielom nauczanie, ale także stymuluje uczniów do odkrywania nowych, geometrycznych zależności, których wcześniej, przy użyciu metod tradycyjnych, nie dostrzegali - informuje ScienceDaily.

Gloriana Gonzalez, współautor badania, ekspert edukacji matematyki z University of Illinois, mówi, że kiedy uczniowie używali oprogramowania do geometrii dynamicznej, łatwiej przychodziło im dostrzeganie nowych, matematycznych idei, niż kiedy korzystali z metod statycznych - brył rysowanych na papierze.

W badaniu opublikowanym w International Journal of Computers for Mathematical Learning, analizowano, w jaki sposób uczniowie radzili sobie z problemami geometrycznymi w ciągu 4 dni, gdzie przez 2 dni używali statycznych brył, a przez następne 2 dni, brył dynamicznych, wykonanych z użyciem oprogramowania geometrii dynamicznej.

"Zastosowanie technologii w czasie lekcji, pozwala nauczycielom stworzyć uczniom więcej możliwości uczenia się i pomóc im w innym spojrzeniu na problemy matematyczne - mówi Gonzalez.

Takie nauczanie jest również bardziej wydajne. Zamiast bowiem rysować 20 różnych brył na tablicy, nauczyciel może stworzyć jedną bryłę na komputerze i manipulować nią, używając oprogramowania do geometrii dynamicznej. "Bez tego programu nauczyciel musi narysować 20 różnych odmian tej samej bryły, co bardzo szybko staje się nużące" - dodaje Gonzalez.

"Technologia pozwala nauczycielom na robienie wielu rzeczy, których wcześniej nie mogliby robić lub, co było by bardzo trudne do wykonania, np. skupić uwagę uczniów na szczególnym problemie geometrycznym lub konfiguracji, której ci wcześniej nie dostrzegali" - wyjaśnia Gonzalez.

Jednakże studenci nie powinni porzucać linijki i ołówka. "Zauważyliśmy, że gdy uczniowie posługiwali się tradycyjnymi metodami, chociaż nie formułowali tych samych związków, jak wtedy, gdy używali oprogramowania geometrycznego, łatwiej rozumieli, co się dzieje, gdy próbuje się robić tę samą rzecz, korzystając z oprogramowania geometrii dynamicznej. Metody te są więc przechodnie" - zauważa Gonzalez.

Istnieją jednak także negatywne aspekty używania technologii komputerowej w klasie. "Czasami uczniowie rozumieją narzędzie, jakie się im daje, ale nie widzą w nim matematyki - wyjaśnia Gonzalez. - Bawią się programem w czasie, gdy nauczyciele próbują nauczyć geometrii, a nie określonego narzędzia. Sednem matematyki są dowody i nauczyciele proszą uczniów by wznieśli się ponad sam program komputerowy i używali go po to, by pokazać odpowiedni dowód matematyczny". MN

PAP - Nauka w Polsce

kap

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    WHO: szczepienia zapobiegły 154 mln przedwczesnych zgonów w ostatnich 50 latach

  • 24.04.2025. EPA/ANDRES MARTINEZ CASARES

    Chiny/ Tajkonauci z misji Shenzhou-19 wrócili na Ziemię z jednodniowym opóźnieniem

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera