
Nowy statek Politechniki Morskiej będzie służył nie tylko do szkolenia studentów, będzie też najnowocześniejszą aparaturą badawczą dla naukowców – przekazał w poniedziałek w Szczecinie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Jednostka ma powstać w ciągu czterech lat.
W ubiegłym tygodniu rząd przyjął uchwałę ustanawiającą program wieloletni „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025–2029”, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. Za 975 mln zł zbudowane mają zostać dwie jednostki: trzymasztowy żaglowiec dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni – następca „Daru Młodzieży” (zwodowany w 1981 r.) oraz statek badawczy dla Politechniki Morskiej w Szczecinie.
- To bardzo istotne, że z kwoty blisko miliarda złotych, aż 625 milionów przypłynie do Szczecina, do Politechniki Morskiej w Szczecinie po to, aby zbudować statek, który będzie nie tylko służył do szkolenia studentów. Będzie też najnowocześniejszą aparaturą badawczą dla naukowców – przekazał w poniedziałek podczas konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
- Studenci mają prawo do tego, aby mieć jak najlepsze warunki do kształcenia, a naukowcy najnowocześniejszy sprzęt po to, aby się na nim szkolić. Politechnika Morska jako jedna z wiodących uczelni w naszym kraju po prostu miała wizytówkę, która będzie odgrywała istotna rolę w szkoleniu kadry morskiej – dodał.
Nowa jednostka ma zastąpić statek szkolno-badawczy "Nawigator XXI", który od 1997 r. służył studentom Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, przekształconej w Akademię, a później Politechnikę Morską.
- Nowy statek będzie nie tylko naszą wizytówką, ale będzie najnowocześniejszym laboratorium naukowo-badawczym i najnowocześniejszym miejscem realizacji praktyk dla naszych studentów. Główną jego zaletą będzie to, że będzie mógł pływać po wszechoceanie, czyli patrząc po jego parametrach techniczno-eksploatacyjnych, będzie mógł wypłynąć zarówno na Pacyfik, jak i na Atlantyk – powiedział rektor Politechniki Morskiej prof. Wojciech Ślączka.
Rektor PM dodał, że jednostka będzie też pełniła funkcję laboratorium dla nowo utworzonego Wydziału Geoinżynierii i Ochrony Środowiska.
- To będzie narzędzie, na którym nasi naukowcy będą robić badania, studenci będą robić praktyki. Oprócz tego będzie też podstawowym narzędziem dla nawigatorów, mechaników i informatyków – dodał prof. Ślączka.
Wskazał też, że jednostka będzie wyposażona w roboty podwodne i urządzenia autonomiczne, które będą umożliwiały badania prowadzone na wodach głębokich. Dodatkowo statek będzie wyposażony w urządzenia do wodowania m.in. zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych, echosondy, wibrosondy. Na jego pokładzie będą też sale konferencyjno-świetlicowe, w których będzie można prowadzić wykłady.
- Statek będzie mógł prowadzić nie tylko badania geotechniczne i geologiczne, ale też dla uczelni współpracujących z nami, instytutów naukowo-badawczych, badania biologiczno-chemiczne. Statek będzie mógł służyć polskiemu środowisku naukowemu w różnych projektach badawczych. Liczę, że ta współpraca się mocno rozszerzy, mają jedyny w Polsce statek, który jest oceanicznym statkiem naukowo-badawczym, mam nadzieję, że będzie użyteczni również dla uczelni polskich i europejskich – podkreślił Ślączka.
Według szacunkowych parametrów długość statku będzie wynosiła około 93 m, szerokość 17 m, a zanurzenie ok. 6,5 m.
- Będzie brał więcej studentów, bo 48 osób. Dodatkowo, zawsze w każdym rejsie 12 naukowców, także statek będzie dużo bardziej pojemny – podkreślił rektor. Jednostka ma być gotowa w ciągu czterech lat. Na jej nazwę będzie ogłoszony konkurs.
Morska uczelnia w Szczecinie kształci ok. 3,5 tys. osób na sześciu wydziałach. Są to przyszli oficerowie floty handlowej, mechanicy, specjaliści branży offshore, logistycy, informatycy, itd. W tym roku zrekrutowała ok. 940 studentów. Największym zainteresowaniem na PM w Szczecinie cieszą się tzw. kierunki „pływające” na wydziale nawigacyjnym. W tym roku odnotowano też rekordową liczbę chętnych na automatykę i robotykę, gdzie zwiększono limit przyjęć z 32 do 96 osób. Więcej kandydatów niż miejsc było też kierunkach: informatyka (zwiększono limit miejsc z 96 na 120), mechatronikę (planowano 64 miejsca, zwiększono do 96), geodezja i kartografia (z 64 na 80), inżynieria przemysłowa i morskie elektrownie wiatrowe (64 na 96), inżynieria modelowania przestrzennego (48 na 64).(PAP)
Nauka w Polsce
misz/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.