
O roli badań w kontekście strategicznej suwerenności Europy oraz finansowaniu nauki w kontekście nakładów na obronność - mowa była podczas wtorkowego spotkania sejmowej Komisji Edukacji i Nauki.
Podczas wtorkowego posiedzenia Komisji Edukacji i Nauki wiceminister nauki prof. Maria Mrówczyńska przedstawiła wnioski z europejskich raportów dotyczących innowacyjności w UE przygotowanych przez Mario Draghiego („The future of European competitiveness), a także Manuela Heitora („Align, Act, Accelerate. Research, Technology and Innovation to boost European competitiveness”).
Podsumowała, że wskazują one na konieczność zwiększenia finansowania badań i rozwoju zarówno ze środków publicznych, jak i prywatnych. Niezbędne jest uproszczenie procedur aplikacyjnych oraz wsparcie dla projektów B+R o wysokim ryzyku. Kluczowe jest też wzmacnianie współpracy nauki z biznesem oraz rozwój programów zatrzymujących talenty w kraju. Istotne jest również ułatwienie ścieżki kariery łączącej naukę z sektorem przemysłowym oraz usprawnienie zarządzania projektami naukowymi poprzez zaangażowanie menedżerów projektów.
Wiceminister zapowiedziała, że w ramach polskiej prezydencki podjęto w krajach członkowskich dyskusję nad tzw. deklaracją warszawską. Miałaby ona umożliwić, “by badania prowadzone w jednostkach naukowych i finansowane ze środków krajowych i europejskich miały charakter badań, które można wykorzystać dla celów cywilnych i militarnych” - powiedziała Mrówczyńska.
Prof. Marcin Pałys, przewodniczący z Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego mówił, że konkurencyjność Europy jest niezbędna do zapewnienia strategicznej suwerenności. Jego zdaniem nie możemy być zależni od dostaw i technologii z innych krajów. Dodał, że zgodnie z raportem Draghiego konieczne jest osiągnięcie 3 proc. PKB na badania, rozwój i innowacje. Być może jednak - jak zwrócił uwagę - w podnoszeniu wydatków na innowacje służyć może część wydatków na obronność.
Szef Narodowego Centrum Nauki prof. Krzysztof Jóźwiak mówił, że potrzebujemy narzędzi do finansowania wszystkich poziomów gotowości technologicznej (a jest 9 takich poziomów) – od badań podstawowych po wdrożenia przemysłowe.
Z kolei prezes PAN prof. Marek Konarzewski odniósł się do finansowania badań podstawowych. Wyraził obawę, że w programie Horyzont Europa znów Polska znajdzie się w sytuacji, w której włoży do programu więcej, niż otrzyma. “Finansujemy naukę w Europie” - ocenił. Jego zdaniem powinniśmy stworzyć takie warunki, byśmy odzyskiwali przynajmniej tyle środków na naukę, co w te programy inwestujemy. (PAP)
lt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.