Uczelnie i instytucje

Profesorzy: mobilność akademicka to klucz do świetności uczelni

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Mobilność akademicka to klucz do świetności uczelni – podkreślali profesorowie z czterech krajów podczas drugiego dnia III Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia w Katowicach. Eksperci dyskutowali o jej roli w podnoszeniu jakości edukacji i budowaniu międzynarodowej pozycji uczelni.

III edycja Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia rozpoczęła się w środę w Katowicach. Trzydniowe spotkanie, organizowane przez Konsorcjum Akademickie Katowice - Miasto Nauki w ramach Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024, jest przestrzenią dyskusji na temat jakości kształcenia w kontekście międzynarodowym. Tematem drugiego dnia konferencji była mobilność akademicka.

"Mobilność jest bardzo ważna, zarówno dla studentów, nauczycieli, jak i innych członków społeczności akademickiej. To klucz do świetności akademickiej. (...) Jeśli chce się osiągnąć świetność akademicką, trzeba wysyłać studentów i nauczycieli za granicę. Albo na inne uczelnie" - powiedział podczas czwartkowego panelu prof. Emre Erol z Sabanci University w Turcji.

Prof. Erol podkreślił, że jedna czwarta każdego rankingu oraz wyników uczelni w zestawieniach oceniających doskonałość akademicką to część związana z internacjonalizacją. Wspomniał również, że mobilność akademicka ma kluczowe znaczenie dla wzrostu rozpoznawalności uczelni. Dla przykładu aplikacje o granty oraz uczestnictwo w programie Erasmus mają na celu zwiększenie międzynarodowej widoczności, np. w badaniach nad oceanami. Mobilność akademicka, według profesora, odgrywa istotną rolę w osiągnięciu tego celu.

Profesor Columbia University w USA Larry Jackson zwrócił także uwagę, że w ciągu ostatnich 30-50 lat nowoczesne uniwersytety przekształciły się w instytucje o globalnym zasięgu. Podkreślił znaczenie kwestii kulturowych i zauważył, że nauczyciele, naukowcy oraz inni członkowie społeczności akademickiej, dzięki mobilności akademickiej, stają się coraz bardziej "światowi".

"Większość wyższych uczelni w Stanach Zjednoczonych tak działa. Wkracza tu kosmopolityzm. Jest tendencja do dążenia w tym kierunku. Przez ostatnie 100 lat uczelnie wyższe charakteryzowały się coraz większym dążeniem do eksplorowania różnych kwestii i dziedzin" - podkreślił prof. Jackson.

Istotnym aspektem tego procesu, według amerykańskiego profesora, jest wolność – zarówno w kontekście pozyskiwania środków, jak i swobody intelektualnej.

"Jeśli przyjrzymy się samorozwojowi naukowców - zauważymy, że poprzez samorozwój jednostki kształtujemy również rozwój uniwersytetu. Po życiu za granicą wracamy do własnego uniwersytetu i dzielimy się wiedzą. Nie chowamy jej. Dzielimy się z naszymi kolegami. Rozwijamy nowe projekty, nowe współprace. Z punktu widzenia psychologicznego jest to pewien mechanizm automotywacji. Wzajemnej motywacji" - wyjaśniła prorektor ds. nauki Uniwersytetu Śląskiego dr hab. Agnieszka Turska-Kawa.

Rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego prof. dr hab. n. med. Tomasz Szczepański zauważył, że czasami pojawiają się problemy z mobilnością, zwłaszcza w przypadku starszych lekarzy, którzy niechętnie wyjeżdżają za granicę. Niemniej jednak w niektórych jednostkach akademickich profesura jest uzależniona od spełnienia wymogu mobilności akademickiej. Według profesora takie podejście promuje mobilność, i uważa on, że powinno to pozostać normą, ponieważ międzynarodowa mobilność odgrywa kluczową rolę w podnoszeniu jakości nauczania.

Organizatorami Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia są uczelnie należące do Konsorcjum Akademickiego – Katowice Miasto Nauki: Uniwersytet Śląski w Katowicach, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Akademia Sztuk Pięknych, Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki, Politechnika Śląska, Śląski Uniwersytet Medyczny oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Honorowy patronat nad kongresem objęli m.in.: minister nauki, minister kultury i dziedzictwa narodowego, minister zdrowia, wojewoda śląski, marszałek województwa śląskiego oraz prezydent Katowic.

Partnerami wydarzenia są Województwo Śląskie, Miasto Katowice i Muzeum Śląskie, a partnerami merytorycznymi Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu Erasmus+ oraz Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej.(PAP)

Julia Szymańska

jms/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Narodowy Instytut Onkologii w Warszawie otrzyma 15 mln zł na rozwój badań klinicznych

  • 19.12.2024. Pokaz przygotowania i pieczenia pierniczków z mąki owadziej (świerszcz domowy, łac. Acheta domesticus) na Wydziale Biotechnologii i Hodowli Zwierząt, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. PAP/Marcin Bielecki

    Szczecin/ Świąteczne pierniki z dodatkiem mąki ze świerszcza domowego

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera