Politechnika Śląska będzie szkoliła mechaników lotniczych kolejnej kategorii

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Politechnika Śląska uzyskała uprawnienia do szkolenia mechaników lotniczych kolejnej kategorii B3: samoloty tłokowe z niehermetyczną kabiną, o dopuszczalnej masie startowej do dwóch ton – podała we wtorek uczelnia.

Będzie to już czwarta kategoria, w jakiej kształceni są studenci na kierunku transport - specjalność mechanika i eksploatacja lotnicza

Jak zaznaczył, cytowany w komunikacie uczelni, prof. PŚ Jarosław Kozuba, dyrektor prowadzonego przez nią Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej, całość szkolenia będzie realizowana w oparciu o instruktorów i bazę szkoleniową tej jednostki na lotnisku Gliwice.

„W bieżącym roku akademickim zamierzamy przeprowadzić rekrutację i rozpocząć szkolenie w odniesieniu do 30 studentów kierunku inżynieria lotnicza i kosmiczna - po drugim semestrze studiów I-go stopnia” – uściślił prof. Kozuba.

Szkolenie w kategorii B3 obejmuje przygotowanie teoretyczne i praktyczne w ilości 1 tys. godzin zegarowych. Szkolenie mechaników lotniczych realizowane jest nieodpłatnie w ramach dotacji Ministra Infrastruktury, otrzymywanej corocznie na szkolenie personelu lotniczego i utrzymanie ośrodków szkolenia lotniczego Politechniki Śląskiej.

Poza kategorią B3 uczelnia realizuje już szkolenie do poziomu licencji mechanika lotniczego kategorii B1.1 - samoloty z silnikami turbinowymi, B1.2 - samoloty z silnikami tłokowymi oraz B1.3 - śmigłowce z silnikami turbinowymi.

Jesienią ub. roku na gliwickim lotnisku oddano dwa całoroczne hangary Politechniki Śląskiej o powierzchni ponad 1 tys. m kw., które pozwoliły zcentralizować działalność szkoleniową i administracyjną uczelnianych ośrodków lotniczych. Dotychczas Politechnika Śląska korzystała m.in. z obiektów należących do Aeroklubu Gliwickiego i innych jednostek organizacyjnych uczelni na terenie Gliwic.

W jednym z nowych hangarów przechowywane są samoloty, w drugim jest warsztat dla mechaników. Wraz z nimi powstał budynek administracyjno-szkoleniowy. W nowych obiektach są realizowane zajęcia teoretyczne, warsztaty i przedsięwzięcia związane z przygotowaniem do praktycznego szkolenia pilotów i mechaników lotniczych - przez cały rok. Wcześniej działalność ta od później jesieni do wczesnej wiosny była ograniczona.

Nowe hangary to kolejna inicjatywa wokół gliwickiego lotniska, w ostatnich latach modernizowanego i rozbudowywanego. Odnowioną płytę lotniska, m.in. z nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m, oddano do użytku w grudniu 2020 r. Obiekt, wcześniej mający charakter sportowy, umożliwia odtąd obsługę lotów biznesowych, sportowych i tzw. małego ruchu cargo.

Obok utwardzonej, oświetlonej drogi startowej, którą można wydłużyć do 1,3 km, drogi kołowania i płyty postojowej, powstały parkingi i drogi dojazdowe. Lotnisko po modernizacji zyskało status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, co oznacza, że może służyć do całorocznych lotów dyspozycyjnych i szkolenia lotniczego. To przyciąga do Gliwic kolejnych inwestorów i podmioty związane z branżą lotniczą.

Właścicielem połowy gliwickiego lotniska i zarządcą całości jest należący do Gliwic i innych okolicznych samorządów Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej (GAPR), który z myślą o rozwoju branży lotniczej m.in. zagospodarowuje i sprzedaje działki inwestycyjne; pracuje też nad uruchomieniem wytwórni lekkich samolotów szkoleniowych i dyspozycyjnych.

Właściciel drugiej części gliwickiego lotniska, Aeroklub Gliwicki, współpracuje w zakresie edukacji lotniczej z politechnicznym Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej i z miejscowym Zespołem Szkół Samochodowych. Przy lotnisku działa m.in. Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO), oferujący szkolenie lotnicze w zakresie licencji ATPL(A).

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat - zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.(PAP)

mtb/ pad/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Naukowcy z PWr pracują nad bioniczną protezą ręki przeznaczoną dla osób z jednostronną lub dwustronną amputacją na poziomie przedramienia. Może wykonywać różne ruchy chwytne oraz manipulacyjne i jest sterowana przy pomocy biosygnałów. Źródło: Politechnika Wrocławska

    Na Politechnice Wrocławskiej powstaje bioniczna proteza ręki

  • Fot. materiały prasowe

    Jedyna na świecie kapsuła do obrazowania zmian w piersiach – jest testowana w Krakowie

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera