Chiny/ Wystrzelono francusko-chińskiego satelitę, który ma badać rozbłyski gamma

22.06.2024. EPA/XINHUA / Chen Haojie

Rakieta nośna Długi Marsz 2C, przenosząca chińsko-francuskiego satelitę astronomicznego, wystartowała w sobotę o godz. 15 (godz. 9 rano w Polsce) z kosmodromu Xichang w południowo-zachodnich Chinach - poinformował państwowy nadawca CCTV. Urządzenie ma badać rozbłyski gamma, co pozwoli poznać historię wszechświata.

Rakieta powinna wynieść na niską orbitę okołoziemską teleskop rentgenowski SVOM (Space Variable Objects Monitor), stworzony w ramach chińsko-francuskiej współpracy.

Misja SVOM jest pierwszym wspólnym przedsięwzięciem francuskiej agencji kosmicznej CNES i Chińskiej Narodowej Administracji Kosmicznej – CNSA.

Celem misji jest wykrycie rozbłysków gamma w przestrzeni kosmicznej. Są to wysokoenergetyczne promieniowania gamma, które trwają od poniżej sekundy do kilku minut.

Naukowcy chcą m.in. kompleksowo zmierzyć naturę promieniowania elektromagnetycznego tych rozbłysków, co ma pozwolić dowiedzieć się więcej o nieznanych zjawiskach we wszechświecie, takich jak śmierć masywnych gwiazd czy narodziny czarnych dziur.

Z Pekinu Krzysztof Pawliszak (PAP)