Historia i kultura

Nestor archeologii prof. Kazimierz Michałowski patronem pasażu w centrum stolicy

Warszawa, 16.10.2014. Galeria Faras im. prof. Kazimierza Michałowskiego w MNW. Malowidło ukazujące św. Annę - jedno z najbardziej znanych przedstawień z Faras. Fot. PAP/Paweł Supernak

Prof. Kazimierz Michałowski, nestor polskiej archeologii śródziemnomorskiej, światowej sławy uczony, został patronem pasażu w Śródmieściu Północnym, w pobliżu Uniwersytetu Warszawskiego.

W piątek 17 maja odsłonięta zostanie tablica upamiętniająca wybitnego archeologa. Uchwałę o nadaniu imienia Kazimierza Michałowskiego pasażowi w Śródmieściu Północnym podjęła Rada m.st. Warszawy. Pasaż znajduje się w miejscu, z którym prof. Michałowski był związany, w pobliżu Uniwersytetu Warszawskiego, tuż obok kamienicy, w której mieszkał.

“W przestrzeni miejskiej stolicy brakowało do tej pory upamiętnienia Kazimierza Michałowskiego, mimo że został patronem ulic w innych miastach np. Częstochowie, Malborku i Brwinowie” - zaznacza Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW (CAŚ UW).

Profesor Kazimierz Michałowski (1901–1981), erudyta i światowej sławy uczony był prekursorem archeologii śródziemnomorskiej na Uniwersytecie Warszawskim (UW), gdzie już w 1931 r. założył Katedrę Archeologii Klasycznej.

W 1959 r. dzięki jego staraniom powołano w Kairze Stację Archeologii Śródziemnomorskiej UW prowadzącą badania we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego. Profesor był też wieloletnim zastępcą dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie (MNW) i członkiem Polskiej Akademii Nauk, gdzie doprowadził do powstania Zakładu Archeologii Śródziemnomorskiej.

“Ekspedycje zainicjowane przez prof. Michałowskiego dokonały spektakularnych odkryć, którymi emocjonował się zarówno świat naukowy, jak i szeroka publiczność. Śledziła ona m.in. losy nowoodkrytych arcydzieł średniowiecznej sztuki chrześcijańskiej w sudańskim Faras, które ekspedycja prof. Michałowskiego ratowała podczas tzw. akcji nubijskiej pod auspicjami UNESCO poprzedzającej budowę tamy na Nilu” - przypomina CAŚ UW.

Kierowane przez niego misje prowadziły też badania w Egipcie, a wkrótce też i pierwsze polskie wykopaliska w Syrii i na Cyprze. Ich wyniki przyniosły sławę odkrywcy i renomę polskim archeologom śródziemnomorskim, dzięki czemu w 1990 r. obok Stacji Badawczej w Kairze powołano w Warszawie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW, nadając mu imię Kazimierza Michałowskiego.

Jak przypomina CAŚ UW, nie tylko polska nauka, ale też Warszawa wiele zyskała na pracach prof. Michałowskiego. To z jego wykopalisk Muzeum Narodowe w Warszawie pozyskało zabytki, które stały się trzonem egipskiej części Galerii Sztuki Starożytnej, a przede wszystkim unikatowy w skali światowej zespół nubijskich malowideł ściennych dzięki czemu powstała w MNW Galeria Faras imienia Profesora Kazimierza Michałowskiego.

Uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej z udziałem władz UW, uczniów profesora Michałowskiego i przedstawicieli środowiska archeologicznego odbędzie się w piątek 17 maja o godz. 12 w Pasażu Kazimierza Michałowskiego, na rogu Al. Ryszarda Bolesławskiego od strony ul. Bartoszewicza.

ekr/ agt/