Minister nauki: 268 mln na wsparcie studentów z niepełnosprawnościami

Warszawa, 06.06.2016. Studenci Politechniki Warszawskiej - niepełnosprawny Damian Młynarek oraz Krzysztof Chrzanowski prezentują swój wynalazek - Rapidchair. PAP/Leszek Szymański
Warszawa, 06.06.2016. Studenci Politechniki Warszawskiej - niepełnosprawny Damian Młynarek oraz Krzysztof Chrzanowski prezentują swój wynalazek - Rapidchair. PAP/Leszek Szymański

Minister nauki i szkolnictwa wyższego Dariusz Wieczorek zadeklarował w czwartek opracowanie nowych rozwiązań służących wsparciu studentów z niepełnosprawnościami. W tym roku państwo przeznaczy na ten cel 268 mln zł.

200 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz 68 mln zł z ministerialnego Funduszu wsparcia osób niepełnosprawnych – takie sumy zostaną przeznaczone w 2024 r. na dostępność szkolnictwa wyższego dla osób ze specjalnymi potrzebami. Podczas czwartkowego posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży minister Dariusz Wieczorek rozmawiał m.in. z przedstawicielami środowiska studentów z niepełnosprawnościami.

Krzysztof Peda z Rady Ekspertów ds. Kształcenia Osób z Niepełnosprawnościami i prezes Zarządu Stowarzyszenia „Twoje Nowe Możliwości” mówił, że wsparcie na uczelniach osób ze specjalnymi potrzebami to opłacalna inwestycja.

„Twarde badania potwierdzają, że absolwenci z niepełnosprawnością niemalże w 80 procentach pracują. Poziom zatrudnienia osób z niepełnosprawnością z wyższym wykształceniem jest analogiczny jak osób pełnosprawnych. W przypadku ogółu osób z niepełnosprawnościami, mamy jedynie około trzydziestoprocentową aktywność zawodową. To wskazuje wprost, że wyższe wykształcenie jest świetną receptą na odciążenie naszego systemu pomocy społecznej z różnych świadczeń, bardzo kosztownych” – tłumaczył Krzysztof Peda.

Mówił też, że średnia kwota wsparcia, jaką uczelnia ma miesięcznie na jednego studenta z niepełnosprawnością wyniesie w tym roku 220 zł.

„To starcza na niecałą godzinę wsparcia psychologicznego, trochę ponad cztery godziny wsparcia asystenckiego i niecałe dwie godziny tłumacza języka migowego” – powiedział Peda.

Dodał, że do tej pory system ten funkcjonował w dużej mierze dzięki środkom europejskim. „Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczyło przez ostatnie cztery lata niemal 800 milionów złotych na program 'Uczelnia dostępna'. Ale wsparcie europejskie skończyło się 31 grudnia i nowe programy finansowane z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego przy dobrych wiatrach ruszą od października tego roku. Obecny system nie pozwoli na utrzymanie działań, które udało wypracować dzięki środkom europejskim” – opowiadał członek Rady Ekspertów ds. Kształcenia Osób z Niepełnosprawnościami.

Dodał, że w gremiach, które od dawna dyskutują na temat mechanizmu finansowania wsparcia osób z niepełnosprawnościami, brakowało do tej pory przedstawicieli szkolnictwa wyższego.

Z kolei Agnieszka Kosowska, również należąca do Rady Ekspertów ds. Kształcenia Osób z Niepełnosprawnościami, zapytała ministra o możliwość powołania kogoś, kto koordynowałby wykorzystywanie środków na wsparcie z różnych źródeł, oraz stworzenia w strukturze resortu sekcji odpowiedzialnej za dostępność szkolnictwa wyższego i nauki dla studentów ze specjalnymi potrzebami.

„Już w 2015 roku Rzecznik Praw Obywatelskich wskazywał, że takiej komórki w resorcie szkolnictwa wyższego nie ma. Tymczasem Polska w 2012 r. ratyfikowała konwencję ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami. Ta konwencja zobowiązuje nasze państwo do tego, żeby zagwarantowało wszystkim osobom z niepełnosprawnościami dostęp do szkolnictwa wyższego” – mówiła Kosowska.

Minister nauki i szkolnictwa wyższego Dariusz Wieczorek powiedział, że rozważy zarówno stworzenie takiej jednostki, jak i powołanie swojego pełnomocnika odpowiedzialnego za koordynację działań w tej kwestii.

„Uruchamiamy w NCBR 200 milionów złotych (w ramach programu "Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego" – PAP). Jeżeli chodzi o sam ministerialny fundusz, w tym roku będzie w nim blisko 68 milionów złotych. Deklarujemy w tym zakresie pomoc i otwartość” – zapewniał minister.(PAP)

Anna Bugajska

abu/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera