Szczegółowych informacji o powstających na obrazach różnorodnych siatkach spękań malarskich dostarczyły badania naukowców skupionych wokół projektu "Grieg Craquelure". Podczas prac badawczych naukowcy z Krakowa wyznaczyli również - jako pierwsi na świecie - własności farby typowej dla przedrenesansowego malarstwa włoskiego - tempery jajowej.
W trakcie malowania obrazu „Straż nocna” Rembrandt, jeszcze przed nałożeniem pierwszej warstwy podkładu, płótno pokrył substancją zawierająca ołów. Takiej metody nigdy dotąd nie odkryto ani u słynnego malarza, ani u jemu współczesnych.
Do namalowania „Mony Lisy” mistrz Leonardo da Vinci użył specyficznej toksycznej substancji. Malarz eksperymentował ze związkami ołowiu.
Tylko niewielka część zbiorów muzealnych wymaga zwykle stabilnego mikroklimatu. Muzea nie muszą ponosić ogromnych kosztów na utrzymanie stałej temperatury i wilgotności. Mogą lepiej wykorzystać środki na ochronę dzieł sztuki - przekonuje naukowiec badający procesy degradacji dziedzictwa kultury.
Jan Matejko to artysta na wskroś krakowski, a co ciekawe, pochodzący ze spolonizowanej rodziny czesko-niemieckiej. Świadomie wybrał polskość. Chciał być częścią polskiej kultury, którą potem tak wspaniale malował - powiedział PAP.PL prof. dr hab. Andrzej Szczerski.
Po pięciu wiekach naukowcy odkryli dlaczego wielcy malarze, tacy jak Leonardo da Vinci i Sandro Botticelli dodawali żółtko jajka do farb olejnych. Eksperymenty laboratoryjne pokazały, że proteiny jako dodatkowy składnik pozwalają chronić obrazy przed żółknięciem, wilgocią i tworzeniem się pęknięć podczas schnięcia. W badaniach tych czołową rolę odegrali włoscy naukowcy.
Wśród umiejętności dobrego malarza z przełomu średniowiecza i epoki nowożytnej wymienia się nie tylko malowanie, ale także zawieranie kontaktów czy zręczne poruszanie się wśród elit politycznych; to byli bardzo sprawni dyplomaci – wskazuje historyk sztuki dr Oskar Rojewski.
Sposób, w jaki maluje artysta, może wskazywać na rozwijającą się chorobę neurodegeneracyjną, na przykład alzheimera – informuje pismo "Neuropsychology”.
Najdroższego na świecie pigmentu, sprowadzonego z Afganistanu, używali tysiąc lat temu artyści w afrykańskiej Nubii (dzisiejszy Sudan). Do tej pory warsztat tamtejszych malarzy uważany był za prowincjonalny.