28.03.2024
28.09.2015 aktualizacja 28.09.2015

Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski dla pomysłodawcy satelitów Brite

Fot. PAP/ Tomasz Gzell 30.06.2014 Fot. PAP/ Tomasz Gzell 30.06.2014

Prof. Sławomir Maria Ruciński, pomysłodawca projektu budowy dwóch polskich satelitów naukowych Brite, został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Odznaczenie otrzymał w uznaniu za wybitne osiągnięcia naukowe w dziedzinie astronomii.

Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski naukowiec otrzymał mocą postanowienia prezydenta RP z 20 maja 2015 r. o nadaniu orderów i odznaczeń. Order wręczyła minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Lena Kolarska-Bobińska. Uroczystość odbyła się w Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Profesor Sławomir Ruciński jest polskim astronomem, mieszkającym i pracującym w Kanadzie od 1984 roku. Ukończył studia na Uniwersytecie Warszawskim, tutaj też obronił doktorat i uzyskał habilitację. Pracował naukowo w Obserwatorium Astronomicznym UW jako: asystent, adiunkt i docent w latach 1965–1980. Na początku lat 80. kontynuował pracę naukową m.in. w Max Planck Institute w Monachium oraz Institute of Astronomy w Cambridge w Wielkiej Brytanii. Od 1984 roku był profesorem kontraktowym na Uniwersytecie w Toronto, a następnie w Institute of Space and Terrestrial Science w Toronto, gdzie zaprojektował satelitę MOST. Od lipca 2009 roku jest na emeryturze, ale nadal pozostaje aktywny naukowo i dydaktycznie.

Prof. Ruciński zaproponował też program budowy polskich satelitów naukowych. Obydwa: Lem i Heweliusz pracują już w przestrzeni kosmicznej. Pierwszy w kosmosie znalazł się Lem, który wystartował w listopadzie 2013 r. z Rosji. Drugiego w kolejności Heweliusza wystrzelono w sierpniu 2014 r. z chińskiego poligonu. Obydwa polskie satelity są częścią austriacko-kanadyjsko-polskiego projektu Brite.

Umieszczone na wysokości 800 km prowadzą precyzyjne pomiary 286 najjaśniejszych gwiazd. Należą do nanosatelitów, czyli obiektów o bardzo małych rozmiarach. Ważą bowiem niecałe 7 kg i mają kształt kostki o boku wynoszącym ok. 20 cm. Dotychczas tak małe urządzenia wykorzystywano, jako obiekty amatorskie i edukacyjne. Tymczasem satelity Brite, jako pierwsze tak małe urządzenia mają swoje zadanie naukowe.

Nad urządzeniami pracowali specjaliści z Centrum Badań Kosmicznych PAN i Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie. Satelity powstały we współpracy z Uniwersytetem w Wiedniu, Politechniką w Grazu, Uniwersytetem w Toronto i Uniwersytetem w Montrealu. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło na ich budowę 14,2 mln zł.

ekr/ mki/