28.03.2024
25.10.2014 aktualizacja 25.10.2014

Dieta gladiatorów: kasza, fasola i drink z popiołów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Gladiatorzy rzymscy byli zwykle na diecie wegetariańskiej, a po treningu dostarczali sobie minerałów, pijąc wodę z popiołem. Tak wynika z antropologicznych badań kości gladiatorów, których szczątki wydobyto w Efezie. Wyniki badań przedstawia "PLoS ONE".

Ze źródeł historycznych wynika, że gladiatorzy mieli specjalną dietę, opartą na zbożach i roślinach strączkowych. W tekstach z czasów rzymskich nazywa się ich czasami "hordearii" ("zjadaczami jęczmienia").

Nowych informacji na temat ich diety dostarczają obecnie eksperci w dziedzinie medycyny sądowej z Uniwersytetu Medycznego w Wiedniu i Uniwersytetu w Bernie (Szwajcaria). Badali oni kości wydobyte z cmentarzyska gladiatorów w Efezie (dawniej miasta rzymskiego, a obecnie położonego w Turcji). Nekropolę odkryto w 1993 r., a datuje się ją na II - III wiek p.n.e. W tym czasie Efez miał 200 tys. mieszkańców i był stolicą Azji - rzymskiej prowincji obejmującej zachodnią część półwyspu Azja Mniejsza.

Korzystając z możliwości, jakie daje spektroskopia naukowcy zbadali teraz proporcje izotopów węgla, azotu i siarki w jednym z budulców kości, kolagenie. Oceniali też proporcję innych minerałów obecnych w kości, strontu i wapnia.

Te badania potwierdziły, że gladiatorzy jadali głównie po wegetariańsku. Ich posiłki składały się głównie z ziaren zbóż i innych produktów, oprócz mięsa. Podobna dieta była w ich czasach bardzo popularna; naukowcy sugerują jednak, że gladiatorzy mogli dostawać ziarno i kasze stosunkowo gorszej jakości.

Różnice pomiędzy gladiatorami a resztą populacji stały się wyraźne po badaniach strontu w kościach. Sugerują, że gladiatorzy musieli korzystać z jakiegoś produktu bogatego w minerały, zwłaszcza stront i wapń.

W literaturze można znaleźć wzmianki na temat napoju zawierającego popiół. Zdaniem naukowców, wzmianka ta może jak najbardziej odpowiadać rzeczywistości.

"Popioły roślinne spożywano najwyraźniej po to, by wzmocnić ciało po ogromnym wysiłku fizycznym i przyspieszyć gojenie kości" - podkreśla główny autor badania, Fabian Kanz z Uniwersytetu Medycznego w Wiedniu, cytowany na stronie uczelni. - Podobnie robimy teraz, kiedy po wysiłku przyjmujemy magnez i wapno, np. w formie tabletek rozpuszczalnych". (PAP)