Nowatorska farba chroni przed zimnem i gorącem

Adobe Stock
Adobe Stock

Nowego typu farba, która może mieć różne kolory zatrzymuje ciepło. Może więc chronić przed zimnem i upałami budynki, pociągi czy ciężarówki – twierdzą autorzy wynalazku.

Zespół ze Stanford University (USA) przedstawił nowy rodzaj farby, która latem ma chronić budynki czy pojazdy przed przegrzaniem, a zimą – przed mrozem. W ten sposób ma pozwolić na znaczące zmniejszenie zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych.

Ogrzewanie i chłodzenie pomieszczeń, w których przebywają ludzie, odpowiada za 13 proc. globalnego zużycia energii i 11. proc. emisji gazów cieplarnianych – przypominają badacze. W eksperymentalnych warunkach, dzięki nowej farbie, zużycie energii na ogrzewanie udało się obniżyć aż o 36 proc., a na chłodzenie – o 21 proc.

W symulacjach typowych amerykańskich apartamentowców, stojących w różnych strefach klimatycznych, farba położona na dachach i ścianach, średnio pozwalała na zmniejszenie rocznego zużycia energii na ogrzewanie, wentylację i klimatyzację o 7,4 proc.

„Prognozuje się, że zużycie energii i emisje związane z ogrzewaniem będą nadal spadać ze względu na zyski w efektywności energetycznej, ale korzystanie z klimatyzacji rośnie, zwłaszcza w rozwijających się gospodarkach w ocieplającym się świecie” – zwrócił uwagę współtwórca farby, prof. Yi Cui.

„Zarówno w przypadku ogrzewania, jak i klimatyzacji musimy globalnie zmniejszać zużycie energii i emisje, aby osiągnąć nasze cele. Sposoby zmniejszenia wymiany ciepła między przestrzeniami zamieszkanymi i miejscami pracy ludzi a otoczeniem przykuwają coraz większą uwagę, a nowe materiały zwiększające izolację - takie jak folie niskoemisyjne do okien - cieszą się rosnącym popytem” – dodaje.

Izolujące termicznie farby już istnieją, ale mają szary lub srebrny kolor, więc nie wszędzie się nadają. Nowa farba ma dwie, nakładane osobno warstwy – jedną odbijającą podczerwone (cieplne) fale z płatkami aluminium oraz cienką, przepuszczalną dla podczerwieni powłokę, która może mieć różne barwy.

Jak podają badacze, 49 proc. energii słonecznej pochłanianej przez planetę, to właśnie podczerwień.

Aby chronić budynek przed ciepłem, farbę nakłada się na zewnątrz, a jeśli chce się zatrzymać ciepło, pokrywa się nią wewnętrzną stronę ścian. Farbą można pokrywać nie tylko budynki. Nadaje się także do malowania pojazdów, na przykład ciężarówek-chłodni czy pociągów.

„Obie warstwy można rozpylić na różnorodne powierzchnie o różnych kształtach i na różnych materiałach, zapewniając dodatkową barierę termiczną w wielu różnych sytuacjach” – twierdzi dr Yucan Peng, jedna z autorek wynalazku. Farba jest przy tym wodoodporna i łatwa w czyszczeniu, a jej właściwości i wygląd nie ulegają pogorszeniu pod wpływem wysokich i niskich temperatur oraz innych czynników środowiskowych.

Teraz badacze ją udoskonalają, aby wprowadzić ją do sprzedaży. (PAP)

Marek Matacz

mat/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Najczęściej cytowany artykuł dotyczący Covid-19 wycofany po czteroletnim sporze

  • Fot. Adobe Stock

    Roślinne napoje nie tak odżywcze, jak się wydają

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera