28.04.2024
26.06.2023 aktualizacja 26.06.2023

Prehistoryczne kangury nie skakały

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Prehistoryczne kangury miały inne sposoby poruszania się niż skakanie – piszą naukowcy na łamach „Alcheringa: An Australasian Journal of Palaeontology”.

Wykonywanie skoków podczas poruszania się to znak firmowy dzisiejszych kangurów. Ich przodkowie mieli jednak inne sposoby na pokonywanie odległości – uważają naukowcy z uniwersytetów w Bristolu (W. Brytania) i Uppsali (Szwecja).

Dzisiejsze kangury skaczą, gdy chcą poruszać się szybko, a gdy powoli – idą na czterech nogach. U prehistorycznych kangurów sprzed 15-25 mln lat prawdopodobnie było odwrotnie: gdy chciały przemieszczać się szybko, wówczas biegły na czterech nogach, a niewielkie podskoki wykonywały przy powolnym poruszaniu się.

Początkowo były to drobne zwierzęta, z kolei większe gatunki, o wadze powyżej 20 kg, pojawiły się dopiero ok. 10 mln lat tamu. Zbiegło się to ze zmianami klimatycznymi i pojawieniem się środowiska z niską roślinnością. Niektóre gatunki były jednak za duże na skakanie.

Zdaniem autorów jeszcze 50 tys. lat temu kangury w Australii były bardziej zróżnicowane pod względem sposobu przemieszczania się niż obecnie.

"Tak naprawdę skakanie było wówczas wyjątkiem wśród kangurów" - wyjaśnia główna autorka, Christine Janis z Bristol's School of Earth Sciences w Wielkiej Brytanii.

Więcej tutaj. (PAP)