28.04.2024
19.06.2023 aktualizacja 19.06.2023

Mocznik w atmosferze ważny dla klimatu

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Głównym źródłem mocznika – substancji kluczowej dla życia i o dużym znaczeniu dla klimatu - są oceany – donoszą naukowcy. Badacze po raz pierwszy wykryli przy tym mocznik w atmosferze.

Bogate w życie rejony oceanów mają większe znaczenie dla innych ekosystemów oraz klimatu, niż się wcześniej wydawało – donoszą eksperci z University of Manchester na łamach pisma „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Stanowią one bowiem kluczowe i niebrane dotąd pod uwagę źródło mocznika i innych związków azotu z wodorem. Okazuje się przy tym, że substancje te mogą przemieszczać się na duże odległości. "Nasze obserwacje dostarczają nowych informacji odnośnie złożonych interakcji między atmosferą, oceanem i różnymi ekosystemami" – zwróciła uwagę Emily Matthews, autorka odkrycia.

"Zrozumienie zachowania i wpływu mocznika w atmosferze jest kluczowe dla poszerzania naszej wiedzy na temat przemieszczania się substancji chemicznych w środowisku oraz może pomóc w opracowywaniu strategii nacelowanych na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym" – podkreśliła badaczka.

Mocznik w stanie gazowym naukowcy wykryli nad północnym Atlantykiem. To pierwsze badanie, w którym wykryto tę substancję w atmosferze – zaznaczyli naukowcy.

"Ocean odgrywa ważną rolę w utrzymaniu stabilnego klimatu także poprzez aktywność biologiczną zachodzącą w pobliżu powierzchni wody i przyczynia się do pochłaniania dwutlenku węgla przez ocean” – poinformowała dr Matthews.

"Teraz wiemy, że przez większość roku jest również znaczącym źródłem mocznika w atmosferze. Oznacza to, że musimy zmodyfikować naszą wiedzę o procesach i czynnikach związanych z cyklem azotowym i uwzględnić odkryty teraz wpływ mocznika” – dodała.

Cykl azotowy to proces, podczas którego azot przemieszcza się poprzez organizmy żywe i środowiska fizyczne, w tym atmosferę, glebę, wodę, rośliny, zwierzęta i bakterie – wyjaśnili naukowcy.

Jest on kluczowy dla różnych elementów naturalnego środowiska – uczestniczy w powstawaniu ozonu, tworzeniu się aerozoli w atmosferze i zaopatrywaniu organizmów w składniki odżywcze. Uzyskane wyniki wskazują na ważną drogę długodystansowego transportu azotu do ubogich w ten pierwiastek obszarów powierzchniowego oceanu.

Dokładniejsza analiza pozwoli lepiej zrozumieć, w jaki sposób oceaniczna biosfera będzie reagować na przyszłe zmiany.

Naukowcy nie potrafią dokładnie wytłumaczyć, jak dokładnie gazowy mocznik uwalniany jest z oceanów do atmosfery. Potrzebne będą więc dalsze badania, aby zrozumieć biogeochemiczne powiązania między azotem w oceanie i atmosferze.

Więcej informacji tutaj.