02.05.2024
16.04.2023 aktualizacja 16.04.2023

Drobnoustroje jelitowe mogą wpływać na ryzyko ADHD

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Skład zasiedlającej układ pokarmowy mikrobioty jelitowej może wpływać na podatność dziecka na zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) – informuje „Journal of Child Psychology and Psychiatry”.

Ludzki przewód pokarmowy zamieszkują bardzo duże populacje mikroorganizmów, takich jak bakterie, wirusy i grzyby. Coraz więcej wiadomo o ich wpływie na zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

Tajwańscy naukowcy z uniwersytetu Chang Gung oraz Kaohsiung Medical University porównali pod względem występowania DNA poszczególnych mikroorganizmów próbki kału 35 dzieci z ADHD i 35 zdrowych osób z grupy kontrolnej.

Jak się okazało, próbki pochodzące od dzieci z ADHD miały wyższy poziom niektórych gatunków grzybów z gromady workowców (Ascomycota) i znacznie niższy poziom grzybów zaliczanych do typu podstawczaków (Basidiomycota) niż zdrowa grupa kontrolna.

Podczas eksperymentów z komórkami hodowanymi w laboratorium drożdżopodobny grzyb z gatunku Candida albicans, występujący szczególnie obficie w próbkach pobranych od dzieci z ADHD, zwiększał przepuszczalność komórek wyściełających jelito. Takie działanie może prowadzić do powstania „nieszczelnego jelita” – sytuacji, w której bakteriom łatwiej przedostać się do krwioobiegu i wywołać stan zapalny na przykład w mózgu.

„Ciało ludzkie jest domem dla złożonego i różnorodnego ekosystemu drobnoustrojów, a wyniki tego badania sugerują, że zaburzenie składu mykobiomu w ADHD może wpływać na zdrowie pacjentów” – podkreślili autorzy (DOI: 10.1111/jcpp.13779). (PAP)