19.03.2024
18.10.2022 aktualizacja 18.10.2022

Naukowcy PŁ tworzą biomateriały dla urologii

Zdjęcie naukowców przy stworzonej przez nich biodrukarce  fot. PŁ Zdjęcie naukowców przy stworzonej przez nich biodrukarce fot. PŁ

Biomateriały pozwalające na wydrukowanie z nich cewki moczowej dla chłopców z wadą wrodzoną - spodziectwem tworzą inżynierowie materiałowi z Politechniki Łódzkiej. Zbudowali też biodrukarkę 3D.

Spodziectwo to wada rozwojowa chłopców związana brakiem pewnego odcinka cewki moczowej. Jak wyjaśniają naukowcy z Politechniki Łódzkiej w materiale prasowym uczelni, na rynku nie ma rozwiązań, które pozwoliłyby na leczenie takich pacjentów – pozostają jedynie techniki operacyjne.

Nad biomateriałami dla urologii pracuje zespół kierowany przez dr hab. inż. Dorotę Bociagę z Instytutu Inżynierii Materiałowej. Badacze współpracują m.in. ze specjalistami w zakresie chirurgii i urologii dziecięcej.

Jak wyjaśnia liderka projektu, układ zawiera trzy elementy. Sztywne rusztowanie z materiału termoplastycznego może przeciwstawić się naporowi otaczających tkanek. Warstwa polimerowa o właściwościach antybakteryjnych jest konieczna z uwagi na obecność moczu. Z kolei hydrożele zawierają żywy materiał biologiczny - komórki pochodzące z pobrań od pacjentów, wraz ze składnikami stymulującymi je do tworzenia tkanki w miejscu, w której jej brakuje.

Jednym z osiągnięć naukowców jest biodrukarka 3D, która wydrukuje struktury rurowe z kilku materiałów o różnych wymaganiach technologicznych. Naukowcy złożyli wnioski patentowe - jeden na rozwiązanie materiałowe - drugi w zakresie rozwiązania konstrukcyjnego biodrukarki 3D.

W skład zespołu wchodzą: dr hab. inż. Anna Sobczyk-Guzenda, dr inż. Marian Cłapa, dr inż. Marta Kamińska, mgr inż. Mateusz Bartniak, mgr inż. Adrianna Wierzbicka oraz mgr inż. Aleksandra Bednarek. Z naukowcami współpracują dr Marek Krakós ze szpitala im. J. Korczaka w Łodzi oraz prof. Piotr Wilczek - kierownik Pracowni Bioinżynierii w Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii w Zabrzu.

Badania są realizowane w projekcie MATURO 3D finansowanym z Nartodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu strategicznego TECHMATSTRATEG dotyczącego badań naukowych w obszarze nowoczesnych technologii materiałowych.

kol/ ekr/