29.03.2024
22.02.2022 aktualizacja 22.02.2022

Norwegia/ Do skarbca na Spitsbergenie trafiły kolejne rzadkie nasiona

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Do znajdującego się na arktycznej wyspie Spitsbergen skarbca trafiło 22 tys. kolejnych rzadkich nasion z 10 banków genów z Australii, Nowej Zelandii, Afryki, Bliskiego Wschodu oraz Europy - poinformował norweski resort dyplomacji.

Kolekcja Globalnego Banku Nasion, licząca 1,1 mln nasion 6 tys. gatunków roślin, została powiększona m.in. o próbki pszenicy zebranej w austriackich Alpach w 1920 roku, roślin pastewnych z Australii, a także proso oraz sorgo z borykającego się z suszą Sudanu.

Do wybudowanego w wiecznej zmarzlinie podziemnego magazynu ponownie powróciły nasiona "wyjęte" w latach 2015-2019 w celu odbudowy kolekcji zaginionej w wyniku wojny w Syrii. Została ona przywrócona przez Ośrodek Badań Rolniczych dla Terenów Suchych (ICARDA) w Libanie oraz Maroku.

"Sprawa zniszczonych nasion w Syrii i ich przywrócenia dzięki depozytowi złożonemu w naszym skarbcu pokazuje, że miejsce to zdaje egzamin jako zabezpieczenie dostaw żywności oraz lokalnego bezpieczeństwa żywnościowego" - uważa norweska minister ds. pomocy rozwojowej Anne Beathe Tvinnereim, która obecna była przy przekazaniu nasion.

W piątek magazyn został zamknięty, zostanie otwarty dopiero przy okazji kolejnej dostawy nasion.

Globalny Bank Nasion, zwany "skarbcem zagłady", został stworzony w 2008 roku przez rząd Norwegii w celu zabezpieczenia różnorodności genetycznej roślin oraz zaopatrzenia w żywność. Znajdujący się na wyspie Spitsbergen w norweskim archipelagu arktycznym Svalbard magazyn ma umożliwiać odtworzenie zagrożonych gatunków roślin jadalnych, które mogą zostać wyeliminowane na skutek konfliktów lub klęsk żywiołowych. (PAP)