Uczelnie i instytucje

RCL: Projekt rozporządzenia w sprawie uelastycznienia wymagań na studiach lekarskich

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Uelastycznienie wymagań dotyczących odbywania i zaliczania w roku akademickim 2021/2022 zajęć kształtujących umiejętności praktyczne na studiach przygotowujących do wykonywania m.in. zawodu lekarza przewiduje projekt noweli rozporządzenia, które opublikowało w czwartek Rządowe Centrum Legislacji.

W czwartek na stronie RCL ukazał się projekt noweli rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.

"Celem projektowanego rozporządzenia jest uelastycznienie wymagań dotyczących odbywania i zaliczania w roku akademickim 2021/2022 zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych na studiach przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty lub ratownika medycznego" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Z projektu wynika, że studenci, którzy w trakcie roku akademickiego 2021/2022 będą wykonywali czynności w ramach zadań realizowanych przez podmioty lecznicze lub służby sanitarno-epidemiologiczne w związku z zakażeniami wirusem SARSCoV-2, będą mogli ubiegać się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, do których w programie studiów zostały przypisane efekty uczenia się obejmujące umiejętności praktyczne, które nabyli w czasie wykonywania tych czynności. Zaznaczono, że jest to rozwiązanie epizodyczne.

"Rozwiązanie to pozwoli, aby wykonywanie przez studentów czynności polegających np. na przeprowadzaniu przez telefon wywiadu epidemiologicznego, pomocy w monitorowaniu stanu osób odbywających, kwarantannę lub podlegających izolacji, czy uczestniczeniu w sprawowaniu opieki nad pacjentami, mogło zostać zaliczone przez uczelnię w roku akademickim 2021/2022, jako odbycie części zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w związku z nabyciem lub pogłębieniem przez studentów umiejętności w danym zakresie" - czytamy w uzasadnieniu.

W myśl nowych przepisów uczelnia będzie mogła dokonać zaliczenia studentowi przedmiotowych zajęć, uwzględniając informacje o liczbie godzin i charakterze wykonywanych czynności zawarte w zaświadczeniu wydanym przez podmiot, w którym student je wykonywał.

Jak napisano, proponowane rozwiązania mają stanowić mechanizm zachęcający studentów kształcących się na tych studiach do podejmowania działań wspierających podmioty lecznicze i służby sanitarno-epidemiologiczne w przeciwdziałaniu epidemii wirusa SARS-CoV-2. Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Uzgodnienia projektu potrwają do 28 grudnia br.(PAP)

Autor: Szymon Zdziebłowski

szz/ mhr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Święta polskich polarników: w ciemnościach niekończącej się nocy i słońcu antarktycznego lata

  • Fot. Adobe Stock

    12 mln zł na projekty dla studentów. Perły nauki II wybrane

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera