05.05.2024
20.05.2016 aktualizacja 20.05.2016

W sobotę koniunkcja Marsa i Księżyca

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W sobotni wieczór i noc na niebie będzie można podziwiać zbliżenie planety Mars i Księżyca. Zjawisko zbiegnie się z tzw. opozycją Marsa, która powoduje, że aktualnie panują bardzo dobre warunki do obserwowania tej planety.

Astronomowie nazywają koniunkcjami sytuacje gdy odpowiednie współrzędne dwóch ciał niebieskich, na przykład planet, są równe. W praktyce określa się tym terminem także sytuacje gdy dwie planety są widoczne na niebie bardzo blisko siebie.

Na przełomie soboty i niedzieli nastąpi koniunkcja Księżyca i Marsa, czyli w sobotni wieczór będzie okazja zobaczyć ciekawą konfigurację ciał niebieskich. Najbardziej zbliżą się do siebie na odległość 5,9 stopnia. Księżyc będzie wtedy w pełni, ale Mars także jest obecnie bardzo jasny, bowiem znajduje się w tzw. opozycji w stosunku do Słońca. Jest to sytuacja, w której Mars i Słońce, obserwowane z Ziemi, znajdują się po przeciwnych stronach na niebie (ich długości ekliptyczne różnią się o 180 stopni), albo inaczej mówiąc, Mars i Słońce są po przeciwnych stronach Ziemi.

Podczas opozycji Marsa są najlepsze warunki do jego obserwacji. Planeta znajduje się wtedy najbliżej Ziemi, jest widoczna przez całą noc i świeci bardzo jasno. Tarcza planety ma wtedy też największe kątowe rozmiary na niebie, dzięki czemu przy pomocy amatorskich teleskopów łatwiej dostrzec pewne struktury na jej powierzchni, np. czapy polarne. Opozycje Marsa występują co okres nieco ponad dwóch lat, następna będzie w lipcu 2018 roku.

Moment opozycji Marsa nastąpi 22 maja o godz. 13.16. Czerwoną Planetę będzie dzielić od Ziemi wtedy około 76 milionów kilometrów.

cza/ krf