
Kampanie reklamowe nowych firm odzieżowych przynoszą zdecydowanie lepsze efekty, gdy występują w nich modelki noszące średnie rozmiary, typowe dla większości kobiet, a nie modelki w rozmiarze „zero” - wynika z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Kent (Wlk. Brytania).
Zespół dr Xuemei Bian postanowił sprawdzić, co o rozmiarach typowych modelek myślą przeciętne kobiety i czy na ich ocenę ma wpływ sposób, w jaki postrzegają same siebie. Często pojawia się bowiem argument, że na chudszych modelkach ubrania wyglądają lepiej, a przez to lepiej się sprzedają.
Naukowcy pytali kobiety w wieku 18-25 lat o to, jakie modelki - czy w rozmiarze „zero” czy „S” - bardziej im się podobają, oraz które z nich bardziej zachęcają do zakupu prezentowanych przez siebie ubrań. Za pomocą specjalnego kwestionariusza mierzyli także samoocenę uczestniczek.
Okazało się, że w przypadku znanych marek odzieżowych rozmiar modelek w żaden sposób nie wpływał na ocenę ubrań ani na chęć ich zakupu przez objęte badaniem panie. „Wniosek z tego taki, że - jeśli chodzi o uznane marki - modelki w typowych rozmiarach oraz w rozmiarze zerowym mogą być zatrudniane zamiennie, bez szkody dla wyników sprzedaży” - mówi dr Bien.
Zupełnie inaczej jest jednak w przypadku nowych firm odzieżowych, które dopiero wchodzą na rynek. Jak wykazało badanie, młode kobiety wyraźnie preferują, aby kolekcje ubrań takich firm prezentowały modelki o średniej budowie ciała, czyli w rozmiarach większych niż „zerowy”.
Okazało się również, że preferencja ta była szczególnie wyraźna wśród pań o niższej samoocenie.
„Problem zbytniej chudości w świecie mody omawiany jest od dawna. To kwestia bardzo kontrowersyjna, a parlamenty niektórych państw, np. Francji, chcą nawet wprowadzenia zakazu prezentowania ubrań przez modelki noszące rozmiar zero, co bardzo nie podoba się dużym domom mody - mówi dr Bien. - Tymczasem nasze badanie pokazuje, że przemysł modowy naprawdę nie ma się czego obawiać, i że zatrudnianie do reklam i pokazów modelek o średniej budowie ciała nie tylko nie pogorszy wyników sprzedaży, ale w niektórych przypadkach może je nawet poprawić”.
Wyniki badania zostały opublikowana w czasopiśmie „European Journal of Marketing”.(PAP)
kap/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.