
Dzieci, które wykazują małą motywację do nauki mogły odziedziczyć geny, które sprzyjają takiemu nastawieniu - wynika z międzynarodowych badań, o których informuje serwis Science Daily.
Do tego wniosku doszli naukowcy z sześciu krajów, którzy przeprowadzili badania wśród 13 tys. jedno- i dwujajowych bliźniąt tej samej płci w wieku od 9 do 16 lat z Wielkiej Brytanii, Kanady, Stanów Zjednoczonych, Japonii, Niemiec i Rosji.
"Otrzymaliśmy całkiem spójny obraz z różnych krajów o odmiennych systemach edukacyjnych i odmiennych kulturach, co było zaskakujące" - mówi jeden z autorów badań dr Stephen Petrill z Ohio State University w USA.
Motywacja do nauki była analizowana na podstawie kwestionariuszy, w których uczniowie sami oceniali poziom swojej kompetencji w poszczególnych przedmiotach oraz zapał do nauki. Odpowiedzi bliźniąt jednojajowych, które mają identyczny materiał genetyczny, były bardzo podobne, podczas gdy odpowiedzi bliźniąt dwujajowych, które posiadają inny zestaw genów, różniły się od siebie. Naukowcy oszacowali, że za różnice w motywacji u uczniów odpowiedzialne były w połowie geny, a w połowie indywidualne czynniki środowiskowe (np. różne doświadczenia w obrębie danego przedmiotu). Znacznie mniejszy wpływ mieli rodzice i nauczyciele.
Wyniki te nie oznaczają, że istnieją geny warunkujące to, w jakim stopniu dziecko będzie lubiło się uczyć. Na motywację do nauki wpływa raczej złożony mechanizm, angażujący wiele genów oraz interakcji z czynnikami środowiskowymi - zauważają autorzy.(PAP)
koc/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.