To, co ważne, więcej waży. Przynajmniej w naszym mniemaniu

Foto: Fotolia
Foto: Fotolia

To, czy przykładamy wagę do jakichś danych, ma wpływ na to, jak oszacujemy wagę nośnika, na którym są zapisane - pokazali psycholodzy, m.in. z SWPS Sopot. Wagę zwykłego pendrive\'a możemy - w swojej głowie - znacznie zawyżać, jeśli sądzimy, że zawiera on bardzo istotne pliki.

Zapisanie na kluczu USB informacji nie zmienia fizycznej wagi nośnika w wyczuwalny sposób. Jednak zmienia nasze wyobrażenie o wadze tego przedmiotu. Wynikło to z badań, o których poinformowali w przesłanym PAP komunikacie przedstawiciele Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Psychologowie interpretują, że szacując ciężar danego nośnika oceniamy jego funkcjonalność czy znaczenie, jakie mają dla nas zapisane w nim informacje. Tak więc na naszą zdolność oceny wpływ mogą mieć m.in. nasze bieżące cele i motywy psychologiczne.

Już wcześniejsze badania pokazały, że jako cięższe definiujemy te spośród książek, które uważamy za bardziej wartościowe. Najnowsze badania zespołu psychologów z Polski, Holandii i Stanów Zjednoczonych udowodniły, że taki sam błąd popełniamy oceniając wagę nośników danych elektronicznych. "Zwyczajny pendrive o wadze około 10 g badani szacowali jako przedmiot ważący nawet do 100 g, jeśli dane na nim zapisane wydawały się badanemu przydatne. Wiemy, skąd to się bierze" – mówi dr Michał Parzuchowski, psycholog SWPS Sopot, jeden z członków zespołu badawczego.

W jednym z eksperymentów badani szacując wagę danego nośnika byli informowani, że zawiera dane podatkowe z ostatnich dwóch lat działania dużej firmy. W innym wariancie badani informowani byli, że dane były nieaktualne, a jeszcze w innym - że pamięć USB jest wyczyszczona z danych. Spośród prawie 130 przebadanych osób większość oceniła pendrive z ważnymi i aktualnymi informacjami jako dwa razy cięższy i większy niż pusty albo ze starymi danymi. Takie same wyniki uzyskano przy użyciu twardego dysku. Również w przypadku tego nośnika ciężar znacznie przeszacowywano, o ile zawierał dane wartościowe dla badanych studentów psychologii (notatki z wykładów z psychologii w przeciwieństwie do wykładów z ekonomii).

"Nasze badania wskazują, że myśląc o znaczeniu informacji zmieniamy również wagę jej nośnika. Wirtualne dane zapisane na nośnikach typu pendrive czy flashdrive są dla nas bardzo abstrakcyjne. Na oszacowanie ich ciężaru wpływa wiedza na temat charakteru danych, które zawierają. W efekcie dwa aspekty mają dla nas znaczenie. To, że o e-danych myślimy w wymiarze przestrzennym (fizycznym), jak i fakt, że informacje znaczące są dla nas cięższe" – tłumaczy dr Parzuchowski.

Jak twierdzą naukowcy, uzyskane informacje mogą być cenną wskazówką dla firm zajmujących się opracowaniem i produkcją nośników danych. "Producenci powinni zwrócić uwagę na przeznaczenie urządzenia. Zbyt lekki pendrive czy twardy dysk może być traktowany jako niegodny przechowywania ważnych dokumentów finansowych firmy, pracy dyplomowej studentów czy archiwum rodzinnego. Takie nośniki powinny być cięższe niż pozostałe" – podkreśla dr Parzuchowski. Według niego sam fakt fizycznego ciężaru może wpłynąć na oszacowanie solidności przechowywanych na nich informacji.

Badanie przeprowadził zespół, w którego skład weszli: dr Iris Schneider, dr Michał Parzuchowski, prof. Bogdan Wojciszke, prof. Norbert Schwarz i dr Sander Koole. Wyniki opublikowano w czasopiśmie "Frontiers in Psychology" w styczniu br.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ mrt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Badaczka: Polacy są umiarkowanie prospołeczni

  • Fot. Adobe Stock

    Ekspertka: mentoring filozoficzny pozwala tancerzom odkryć w sobie artystów

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera