NCBJ proponuje zmiany w ofercie szkół zawodowych

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Propozycję zmian nauczania przedmiotów ścisłych w technikach przygotowali naukowcy z Narodowego Centrum Badań Jądrowych. Chcą, by szkoły zawodowe przygotowywały do zawodu technika nukleonika, technika chemika jądrowego oraz technika elektronika jądrowego.

Naukowcy z NCBJ w ramach programu "Szkoła z przyszłością" przygotowali m.in. nową podstawę programową, model podręcznika i zbiór ćwiczeń do nauczania nukleoniki - działu nauki poświęconego badaniom jądra atomowego. Badacze chcą również stworzyć Mazowiecką Sieć Nukleoniki, miejsce wymiany wiedzy i doświadczenia oraz gromadzenia entuzjastów zagadnień związanych z promieniowaniem jonizującym.

Ich propozycje pomogłyby w kształceniu w szkołach ponadgimnazjalnych trzech grup zawodowych: techników nukleoników, techników chemików jądrowych oraz techników elektroników jądrowych. Przygotowane przez NCBJ i przetestowane w szkołach materiały mogą stać się fundamentem opracowania kompleksowego systemu kształcenia kadr np. dla Polskiego Programu Energetyki Jądrowej.

"Zawody, którymi się zajęliśmy, już kiedyś istniały. Zostały skreślone z listy wraz z zaprzestaniem budowy elektrowni jądrowej w Żarnowcu. Dlatego mamy nadzieję, że teraz, kiedy polski rząd realizuje program budowy pierwszej elektrowni jądrowej, nasza praca posłuży Ministerstwu Gospodarki oraz Ministerstwu Edukacji Narodowej do wypracowania przyszłościowych metod kształcenia techników” – podkreśla pomysłodawca projektu „Szkoła z przyszłością”, prof. Ludwik Dobrzyński, Dyrektor Działu Edukacji i Szkoleń NCBJ.

W programie nauczania techników znalazłyby się m.in. zagadnienia związane z energią i jej przemianami, budową atomu i jądra atomowego. Poza tym pojawiłyby się zajęcia o promieniowaniu i jego właściwościach, o oddziaływaniu promieniowania na organizmy żywe, a także o zastosowaniach promieniowania jonizującego.

„Nasze prace zweryfikowaliśmy w szkołach z Warszawy, Ostrołęki, Garwolina i Płocka - opowiada kierownik projektu „Szkoła z przyszłością” Marcin Sadowski z NCBJ – W przeprowadzonych tam zajęciach pozalekcyjnych wzięło udział blisko 150 uczniów! Tak licznej grupy nawet nie mieliśmy w najśmielszych planach. (...) Dodatkowo zorganizowaliśmy także praktyki w naszym instytucie. Wzięło w nich udział 76 młodych osób”.

Obecnie dobiegają końca prace wdrożeniowe: wspólnie z partnerem projektu, Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, prowadzone są rozmowy z dyrektorami i nauczycielami o efektach uzyskanych w projekcie, jak i możliwościach ich wdrożenia.

„Budując elektrownię (jądrową - PAP) należy pamiętać, że przynajmniej połowa jej pracowników to właśnie technicy. Obecnie dostępne w ofercie wydawnictw materiały, które mają przygotować ich do zawodu, choć spełniają wymogi stawiane przez aktualne podstawy programowe, zawierają błędy merytoryczne wskazujące na bardzo słabą znajomość zagadnień jądrowych zarówno autorów, jak i recenzentów” - dodaje prof. Dobrzyński.

Wartością dodaną do działań w ramach projektu „Szkoła z przyszłością” stał się też międzynarodowy projekt „D-Shuttle Project” zainicjowany przez jedno z japońskich liceów. Jego celem jest zapoznanie młodzieży z zagadnieniami związanymi z promieniowaniem jonizującym, a także pokazanie prawdziwego obrazu powstałego po wydarzeniach w Fukushimie w 2011 roku. W tym celu uczniowie z Japonii, Francji, Białorusi, w tym trzydziestka uczniów z dziewięciu polskich szkół, przez dwa tygodnie dokonywała pomiarów promieniowania w rejonach swojego domu, szkoły oraz w miejscach spędzania wolnego czasu. Na podstawie uzyskanych wyników przygotowany zostanie raport, który będzie zaprezentowany podczas telekonferencji z udziałem uczestników badań.

Projekt „Szkoła z przyszłością”, o wartości prawie 922 tys. zł, dofinansowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Ze względu na bardzo dobre osiągnięte wyniki naukowcy NCBJ zamierzają kontynuować prace mające na celu podnoszenie poziomu kształcenia nauk ścisłych w polskich szkołach.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ mrt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Ekspert: Polski teleskop poleci w przyszłym roku na orbitę Księżyca

  • Na zdj. od lewej: mgr inż. Stefania Wolff (WFTiMS PG i IMP PAN), mgr Angelika Łepek (WFTiMS PG), prof. Jacek Ryl (WFTiMS PG), dr hab. inż. Katarzyna Siuzdak, prof. IMP PAN (IMP PAN), dr inż. Wiktoria Lipińska (IMP PAN, absolwentka PG), dr hab. inż. Andrzej Nowak, prof. PG (WChem PG). Fot. Krzysztof Mystkowski / Politechnika Gdańska

    Naukowcy z Politechniki Gdańskiej zamienili kapustę pekińską w materiał do sensorów

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera