NCBJ proponuje zmiany w ofercie szkół zawodowych

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Propozycję zmian nauczania przedmiotów ścisłych w technikach przygotowali naukowcy z Narodowego Centrum Badań Jądrowych. Chcą, by szkoły zawodowe przygotowywały do zawodu technika nukleonika, technika chemika jądrowego oraz technika elektronika jądrowego.

Naukowcy z NCBJ w ramach programu "Szkoła z przyszłością" przygotowali m.in. nową podstawę programową, model podręcznika i zbiór ćwiczeń do nauczania nukleoniki - działu nauki poświęconego badaniom jądra atomowego. Badacze chcą również stworzyć Mazowiecką Sieć Nukleoniki, miejsce wymiany wiedzy i doświadczenia oraz gromadzenia entuzjastów zagadnień związanych z promieniowaniem jonizującym.

Ich propozycje pomogłyby w kształceniu w szkołach ponadgimnazjalnych trzech grup zawodowych: techników nukleoników, techników chemików jądrowych oraz techników elektroników jądrowych. Przygotowane przez NCBJ i przetestowane w szkołach materiały mogą stać się fundamentem opracowania kompleksowego systemu kształcenia kadr np. dla Polskiego Programu Energetyki Jądrowej.

"Zawody, którymi się zajęliśmy, już kiedyś istniały. Zostały skreślone z listy wraz z zaprzestaniem budowy elektrowni jądrowej w Żarnowcu. Dlatego mamy nadzieję, że teraz, kiedy polski rząd realizuje program budowy pierwszej elektrowni jądrowej, nasza praca posłuży Ministerstwu Gospodarki oraz Ministerstwu Edukacji Narodowej do wypracowania przyszłościowych metod kształcenia techników” – podkreśla pomysłodawca projektu „Szkoła z przyszłością”, prof. Ludwik Dobrzyński, Dyrektor Działu Edukacji i Szkoleń NCBJ.

W programie nauczania techników znalazłyby się m.in. zagadnienia związane z energią i jej przemianami, budową atomu i jądra atomowego. Poza tym pojawiłyby się zajęcia o promieniowaniu i jego właściwościach, o oddziaływaniu promieniowania na organizmy żywe, a także o zastosowaniach promieniowania jonizującego.

„Nasze prace zweryfikowaliśmy w szkołach z Warszawy, Ostrołęki, Garwolina i Płocka - opowiada kierownik projektu „Szkoła z przyszłością” Marcin Sadowski z NCBJ – W przeprowadzonych tam zajęciach pozalekcyjnych wzięło udział blisko 150 uczniów! Tak licznej grupy nawet nie mieliśmy w najśmielszych planach. (...) Dodatkowo zorganizowaliśmy także praktyki w naszym instytucie. Wzięło w nich udział 76 młodych osób”.

Obecnie dobiegają końca prace wdrożeniowe: wspólnie z partnerem projektu, Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, prowadzone są rozmowy z dyrektorami i nauczycielami o efektach uzyskanych w projekcie, jak i możliwościach ich wdrożenia.

„Budując elektrownię (jądrową - PAP) należy pamiętać, że przynajmniej połowa jej pracowników to właśnie technicy. Obecnie dostępne w ofercie wydawnictw materiały, które mają przygotować ich do zawodu, choć spełniają wymogi stawiane przez aktualne podstawy programowe, zawierają błędy merytoryczne wskazujące na bardzo słabą znajomość zagadnień jądrowych zarówno autorów, jak i recenzentów” - dodaje prof. Dobrzyński.

Wartością dodaną do działań w ramach projektu „Szkoła z przyszłością” stał się też międzynarodowy projekt „D-Shuttle Project” zainicjowany przez jedno z japońskich liceów. Jego celem jest zapoznanie młodzieży z zagadnieniami związanymi z promieniowaniem jonizującym, a także pokazanie prawdziwego obrazu powstałego po wydarzeniach w Fukushimie w 2011 roku. W tym celu uczniowie z Japonii, Francji, Białorusi, w tym trzydziestka uczniów z dziewięciu polskich szkół, przez dwa tygodnie dokonywała pomiarów promieniowania w rejonach swojego domu, szkoły oraz w miejscach spędzania wolnego czasu. Na podstawie uzyskanych wyników przygotowany zostanie raport, który będzie zaprezentowany podczas telekonferencji z udziałem uczestników badań.

Projekt „Szkoła z przyszłością”, o wartości prawie 922 tys. zł, dofinansowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Ze względu na bardzo dobre osiągnięte wyniki naukowcy NCBJ zamierzają kontynuować prace mające na celu podnoszenie poziomu kształcenia nauk ścisłych w polskich szkołach.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ mrt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Katowice, 14.11.2024. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. PAP/Jarek Praszkiewicz

    Pełczyńska-Nałęcz: kolejna „Ścieżka SMART” będzie oceniana dwa razy szybciej

  • Wizualizacja projektu. Fot. materiały prasowe

    Badacze Politechniki Wrocławskiej opracowali wynalazek do budowy cegieł na Księżycu

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera