29.03.2024
16.06.2014 aktualizacja 16.06.2014

Mazurskie żółwie błotne rozpoczęły składanie jaj

Samice żółwia błotnego rozpoczęły wędrówki do miejsc lęgowych, by tam składać jaja – poinformowali PAP leśnicy i dodali, że niektóre jaja przehibernują aż do przyszłej wiosny.

Wędrówki żółwic do miejsc składania jaj zauważyli leśnicy w rezerwacie Bagno Nadrowskie w Nadleśnictwie Olsztynek. Niektóre żółwie z tego rezerwatu są oznakowane i specjaliści od lat notują ich aktywność. Dzięki temu wiadomo m.in., że jedna z żółwic, która ruszyła na miejsca składowania jaj ma ponad 50 lat.

„Samice żółwi przed złożeniem jaj najpierw wychodzą na ląd i sprawdzają, czy piaszczyste gleby mają odpowiednią temperaturę. Chodzi o to, aby były odpowiednimi +inkubatorami+ dla ich potomstwa” – poinformowała PAP Justyna Haładaj z Nadleśnictwa Olsztynek i dodała, że żółwice w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca do złożenia jaj potrafią przejść nawet 2,5 km.

Leśnicy z Olsztynka i współpracujący z nimi naukowcy zaobserwowali, że niektóre z jaj znoszonych teraz przez żółwice będą hibernowały aż do przyszłej wiosny i dopiero wtedy wylęgną się z nich młode.

„Niestety, do wieku dorosłego dotrwa jedynie jeden ze stu małych żółwików. Największym zagrożeniem dla nich jest zmiana stosunków wodnych, czyli osuszanie terenów podmokłych, zarastanie krzewami i drzewami terenów piaszczystych, presja drapieżników. Zjadają one zarówno jaja żółwi jak i małe żółwie” – powiedziała Haładaj i dodała, że zagrożeniem jest także płoszenie dorosłych żółwic, które przystępują do lęgów. Dlatego też leśnicy z Olsztynka prowadzą kampanię edukacyjną w pobliżu siedlisk żółwi, by mieszkańcy nie niepokoili żółwic.

Żółwie to gatunek długowieczny dożywający nawet 100 lat. Zdaniem leśników te, które mieszkają na Mazurach dostosowały się do surowego klimatu regionu. Żółw błotny to jedyny żółw, który żyje w Polsce.

Rzadko można go spotkać, ponieważ żyje w wodzie, a na ląd wychodzi przeważnie samica, aby złożyć jaja. Żółwie błotne są bardzo czujne i płochliwe, świetnie pływają i nurkują (pod wodą mogą być nawet godzinę). Żółwie błotne zjadają larwy owadów, ślimaki, kijanki, małe ryby. Na zimę zagrzebują się w mule i śpią nawet 5 miesięcy. Ponieważ są zagrożone wyginięciem w Polsce żółwie błotne są pod ścisłą ochroną gatunkową.

jwo/ mhr/ krf/