
Projekt językowy dla osób pracujących z dyslektykami, koordynowany przez Uniwersytet Łódzki, wygrał jedną z nagród ELTons przyznawanych corocznie przez British Council.
W międzynarodowym zespole DysTEFL powstają materiały dla nauczycieli, którzy uczą języka angielskiego osoby z dysleksją. Specjalistyczny kurs dostępny w internecie powstaje w konsorcjum tworzonym m.in. przez instytucje naukowe z Polski, Węgier, Czech i Wielkiej Brytanii.
Nagrody ELTons przyznawane są za innowacyjne podejście do nauczania języka angielskiego. W tym roku w kategorii "Excellence in Course Innovation" został projekt kierowany przez Marcina Podogrockiego we współpracy z dr Joanną Nijakowską z Katedry Pragmatyki Językowej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Akronim DysTEFL pochodzi od angielskiej nazwy projektu: Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language.
Za doskonałą innowację w kursach językowych uznano międzynarodowy projekt Dystefl, w którym powstaje e-kurs szkoleniowy dla nauczycieli języka angielskiego i dedykowane dla nich materiały do pracy z dyslektykami.
Nagrody British Council zostały przyznane po raz dwunasty, zwycięzców ogłoszono 22 maja. O nagrody ELTon (English language teaching) związane z nauczaniem języka angielskiego, a sponsorowane przez stowarzyszenie Cambridge English, ubiegały się osoby, stowarzyszenia i instytucje z całego świata. Konkurs jest rozgrywany w pięciu głównych kategoriach.
Jurorzy z kategorii "Excellence in Course Innovation" ocenili, że powstający pod okiem Polaków kurs sprawia, że nauczyciele są bardziej świadomi potrzeb i problemów, na jakie uczniowie z dysleksją napotykają podczas nauki języka obcego. Podkreślili, że materiały są darmowe i opublikowane na stronie internetowej projektu, a kurs jest dostępny w formacie przeznaczonym do samodzielnej nauki. Zgodzili się, że tego rodzaju kurs jest bardzo potrzebny nauczycielom i wypełnia lukę istniejącą do tej pory na rynku edukacyjnym.
Koordynatorzy projektu przyznają, że nauczyciele języków obcych często nie rozumieją dokładnie natury dysleksji i trudności, jakich dysleksja przysparza uczniom w procesie uczenia się języków obcych. Odpowiednie techniki nauczania i metody wspomagające proces uczenia się języka obcego u uczniów z dysleksją nie są powszechnie znane.
"Dysleksja oznacza specyficzne trudności w uczeniu się, które mają wpływ nie tylko na rozwój umiejętności czytania i pisania w języku ojczystym, ale także na naukę języków obcych. Chcąc zapewnić uczniom z dysleksją możliwość przyswojenia właściwego poziomu kompetencji językowej w zakresie języka obcego, należy udzielić im właściwego wsparcia - czytamy na stronie projektu www.dystefl.eu
Dostępne tu materiały szkoleniowe stanowią źródło wiedzy dla nauczycieli na temat skutecznych technik, metod pracy i narzędzi, dzięki którym możliwa będzie poprawa jakości i efektywności pracy z dyslektycznym uczniem na zajęciach języka obcego.
Partnerami projektu są m.in. Towarzystwo Alternatywnego Kształcenia z Polski, Instytut Neuronauki Poznawczej i Psychologii w Centrum Badawczym Nauk Przyrodniczych Węgierskiej Akademii Nauk, Instytut Lingwistyki i Języka Angielskiego Uniwersytetu w Lancaster w Wielkiej Brytanii, Instytut Języka Angielskiego i Literatury Anglojęzycznej na Wydziale Edukacji Uniwersytetu Masaryka w Czechach, z projektem stowarzyszony jest także Wydział Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Opolskiego. Prace finansowane są z grantu Komisji Europejskiej.
PAP - Nauka w Polsce
kol
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.