Pierwsza nowa planetoida po reaktywacji misji NEOWISE

NASA poinformowała, że niedawno reaktywowana misja obserwacyjna NEOWISE zaobserwowała nieznaną wcześniej planetoidę. To pierwsze odkrycie od momentu wznowienia badań pod koniec 2013 roku.

Projekt Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE) początkowo działał pod nazwą Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE). Zadaniem kosmicznego obserwatorium było przeskanowanie całego nieba w zakresie podczerwonym. Gdy wyczerpał się czynnik chłodzący dla instrumentów, głównym celem stały się poszukiwania planetoid.

W roku 2011 amerykańska agencja kosmiczna zdecydowała o wyłączeniu większości systemów elektronicznych i przejściu obserwatorium w stan hibernacji. We wrześniu 2013 roku działanie obserwatorium wznowiono i w grudniu informowano o uzyskaniu pierwszych zdjęć.

Teraz NASA pochwaliła się, że projekt NEOWISE odkrył nieznaną wcześniej planetoidę, która otrzymała oznaczenie 2013 YP139. Odkrycia dokonano 29 grudnia 2013 r. Obiekt był obserwowany kilkakrotnie, a odkrycie potwierdził naziemny teleskop Spacewatch w Kitt Peak National Observatory w Tucson.

W potwierdzenie odkrycia wkład wniósł także miłośnik astronomii Peter Birtwhistle, prowadzący obserwacje w Great Shefford Observatory w West Berkshire w Wielkiej Brytanii.

Planetoida 2013 YP139 znajduje się około 43 miliony kilometrów od Ziemi. Opierając się na obserwowanej jasności w podczerwieni, badacze szacują, że powinna mieć średnicę około 650 metrów. Obliczenia wskazują, że może być potencjalnie niebezpieczna, gdyż jej orbita może zbliżyć się do Ziemi na odległość porównywalną z dystansem Ziemia-Księżyc, ale takie zbliżenie nie nastąpi w tym stuleciu.

Naukowcy z NASA mają nadzieję, że obserwacje obiektu 2013 YP139 to początek nowej serii odkryć i przewidują odkrycia jeszcze setek planetoid w ramach misji NEOWISE. (PAP)