Tran pomaga chronić mózg alkoholików przed demencją

Tran, dzięki wysokiej zawartości kwasów omega-3, może chronić przed demencją wywołaną przez nadmierne spożywanie alkoholu - podają naukowcy z Loyola University w Chicago (USA).

Wyniki swoich badań przedstawili po raz pierwszy 8 września w Warszawie, podczas 14. kongresu Europejskiego Towarzystwa Badań Biomedycznych nad Alkoholizmem.

Wiadomo, że długotrwałe nadużywanie alkoholu zwiększa ryzyko demencji. Objawia się ona narastającymi problemami z pamięcią, uczeniem się i innymi funkcjami poznawczymi, a także zmianami w osobowości.

Wcześniejsze badania naukowców z Loyola University - dr. Michaela A. Collinsa i dr. Edwarda J. Neafsey’a - wykazały, że umiarkowane picie alkoholu może zmniejszać ryzyko demencji i zaburzeń poznawczych. Umiarkowane picie definiowane jest jako maksymalnie dwa drinki dziennie dla mężczyzn i jeden drink dziennie dla kobiet. Małe ilości alkoholu mogą bowiem usprawniać działanie komórek mózgu. Jednak to samo badanie dowiodło, że zbyt duże ilości alkoholu prowadzą do powstanie reakcji zapalnych, a w konsekwencji śmierci neuronów.

Teraz naukowcy z Loyola University odkryli, że komórki mózgowe szczurów narażonych na wysokie stężenia alkoholu są chronione przed nadmiernym zapaleniem i śmiercią, jeśli zwierzętom tym podaje się tran.

W najnowszym badaniu ci sami naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym komórki mózgowe dorosłych szczurów poddawali działaniu wysokich dawek alkoholu. Połowę hodowli komórkowych traktowali samym alkoholem, a połowę alkoholem w połączeniu z kwasem DHA pozyskanym z tranu.

DHA, czyli kwas dokozaheksaenowy, to wielonienasycony kwas tłuszczowy omega-3, którego źródłem jest głównie tłuszcz morskich ryb.

Naukowcy odkryli, że wśród neuronów poddanych działaniu DHA było ok. 90 procent mniej przypadków zapalenia i śmierci, niż w komórkach narażonych na działanie samego alkoholu.

Autorzy pracy podkreślają, że potrzebne są dalsze badania, aby potwierdzić, czy olej z ryb (tran) faktycznie z tak dużą skutecznością chroni przed demencją alkoholową. „Byłoby to odkrycie o niezwykłym znaczeniu dla osób uzależnionych od alkoholu - mówi Collins. - Choć oczywiście nie chcemy, aby ludzie myśleli, że wystarczy wziąć kilka kapsułek z tranem i spokojnie można pić dalej”. Jak dodaje, najlepszym sposobem ochrony mózgu i zachowania jego sprawności jest po prostu ograniczenie spożycia alkoholu.(PAP)

kap/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • EPA/ROBERT PARIGGER 28.02.2011

    Odporne na skrajne zimno drożdże przetrwały w mikrobiomie Otziego

  • Fot. Adobe Stock

    Wiele osób może być otyłych mimo „zdrowego” BMI

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera