29.03.2024
30.08.2013 aktualizacja 30.08.2013

Naczynia krwionośne jak pajęczyna

Brytyjscy naukowcy zastosowali metodę wytwarzania naczyń krwionośnych i innych sztucznych części ciała w sposób przypominający przędzenie sieci przez pająka.

Zespół z University College w Londynie wykorzystał technikę elektroprzędzenia (electrospinning). Ciągły strumień komórek zmieszanych z polimerem pozwalał uprząść nowa tkankę na pomocą igły, do której przyłożono napięcie 10 tys. woltów. Na razie technika została wykorzystana do tworzenia naczyń krwionośnych u myszy – „przędzą” otoczono obracający się cylinder częściowo zanurzony w pożywce, odżywiającej komórki. Tak uzyskane naczynia mają trzy oddzielne warstwy.

Zdaniem specjalistów nowa technika daje wyniki lepsze od dotychczas używanych metod tworzenia sztucznych tkanek. Stosuje się na przykład syntetyczne „rusztowanie” obsadzane następnie własnymi komórkami pacjenta i wszczepiane. W ten sposób daje się już odtworzyć pęcherz moczowy.

Inną stosowaną dotąd techniką jest pobranie narządu z ciała zmarłego, a następnie usunięcie z niego komórek za pomocą detergentu, by uzyskać białkowe rusztowanie. Taki „szkielet” narządu można następnie zasiedlić własnymi komórkami pacjenta - co udało się już w przypadku tchawic. (PAP)