16.04.2024
22.01.2013 aktualizacja 22.01.2013

Przywódcą można się urodzić

Skłonność do zachowań przywódczych jest dziedziczona po rodzicach - wynika z badań międzynarodowego zespołu naukowców, które zostały opublikowane w czasopiśmie "Leadership Quarterly".

Badacze z University College London (Anglia) we współpracy z naukowcami z Harvard University, New York University oraz University of California (USA) udowodnili, że w stwierdzeniu "urodzony przywódca" kryje się naukowa prawda, gdyż umiejętności kierownicze są w jednej czwartej dziedziczone po przodkach.

Naukowcy przeanalizowali informacje dotyczące czterech tysięcy osób i zauważyli, iż wielu spośród badanych, którzy zajmują nadzorcze stanowiska w pracy (co w niniejszym badaniu oznaczało posiadanie umiejętności przywódczych) posiada wspólny genotyp rs4950.

"Zidentyfikowaliśmy genotyp, zwany rs4950, który wydaje się być powiązany z przekazywaniem zdolności przywódczych następnym pokoleniom. Dotychczasowa wiedza o przywództwie jako umiejętności wciąż pozostaje w dużej części prawdziwa, jednak wykazaliśmy, że jest to też po części cecha genetyczna" - komentuje dr Jan-Emmanuel De Neve z UCL.

Teraz naukowcy chcą określić, jakie okoliczności muszą zaistnieć w życiu posiadaczy genotypu rs4950, aby skłonności przywódcze mogły się ujawnić. (PAP)