Uczelnie muszą ujednolicić metody monitoringu losów swoich absolwentów. Pozwoli to porównywać dane i uzyskać całościowy obraz sytuacji polskich absolwentów - mówili w czwartek w stolicy uczestnicy I Kongresu Akademickich Biur Karier.
Uczestnicy spotkania, zorganizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski i Rzecznika Praw Absolwenta, dzielą się doświadczeniami w sprawnym i skutecznym monitorowaniem zawodowych losów absolwentów szkół wyższych. Do monitoringu uczelnie zostały zobowiązane przepisami ustawy reformującej naukę z 2011 r. Monitoring ma zapewniać lepszą jakość kształcenia i dać uczelni instrument, który pozwoli dostosowywać programy studiów do oczekiwań rynku pracy. Monitorowanie zawodowych losów absolwenta jest zalecane przez Unię wszystkim państwom członkowskim - przypomniał rzecznik praw absolwenta Bartłomiej Banaszak.
Obecnie sposób i metodologię monitorowania określają same uczelnie. W efekcie szkoły wyższe uzyskują wyniki, które trudno ze sobą porównywać - zauważył rektor Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Marcin Pałys. "Suma tych danych nie tworzy całościowej informacji o sytuacji absolwentów wyższych uczelni w Polsce. Dlatego spotykamy się dzisiaj, by wymieniać najlepsze praktyki, dyskutować o narzędziach, jakimi dysponują uczelnie, o metodach realizacji zadań związanych ze zbieraniem informacji i monitorowaniem losów absolwentów" - mówił rektor.
"Monitoring jest instrumentem, który pomaga władzom uczelni ustalić, które kierunki studiów powinny być rozwijane, a na których zmieniać profil - tak, by absolwenci mogli jak najszybciej znaleźć zatrudnienie" - przypomniała minister nauki Barbara Kudrycka. Jak zauważyła, monitoring w praktyce wygląda bardzo różne - czasami prowadzony jest wzorcowo, ale też zdarza się, "że wyniki nie pozwalają obiektywie określić jak faktycznie wyglądają losy absolwentów". "W związku z pojawieniem się na uczelniach pokolenia niżu demograficznego - obawiamy się sytuacji, w której dane pozyskane z monitoringu przeprowadzonego nieprawidłową metodologią mogłyby być wykorzystywane tylko po to, by zachęcać do studiowania na kierunkach, po których absolwenci nadal nie znajdą pracy" - dodała.
Jak poinformowała minister, zgodnie z nowymi założeniami do nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym metodologię prowadzenia tego monitoringu będzie określone w rozporządzeniu ministra. Pozwoli to uzyskać wyniki rzetelne i obiektywne, a jednocześnie porównywać wyniki na poziomie uczelni i pomiędzy sobą - tłumaczyła.
Śledzeniem losów byłych studentów najczęściej zajmują się akademickie biura karier (ABK). "Aby pomóc zrealizować nowe obowiązki nakładane na biura karier, w 2013 r. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosi konkurs, który pozwoli sfinansować bardziej efektywną działalność tych urzędów; w którym będą one mogły przedstawić najlepsze praktyki i działania" - mówiła minister nauki. Pozwoli to promować najlepsze rozwiązania" - dodała.
Kudrycka przypomniała też, że w Polsce w trzy lata po ukończeniu studiów bezrobotnych jest ok. 11 proc. absolwentów, podczas gdy średnia unijna wynosi ponad 18 proc.
Na kongres zgłosiło się 180 uczestników, w większości - przedstawiciele akademickich biur karier. Na przyszły rok planowany jest kolejny kongres, z udziałem przedstawicieli resortu pracy.
PAP - Nauka w Polsce
zan/ ula/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.